Henk Klomp
Tot nu toe verkocht NAM, met aandeelhouders Shell en Exxon Mobil, de kleine gasvelden in de Noordzee liever aan buitenlandse gasexploitanten die met minder winst genoegen wilden nemen.
Maar dankzij een nieuw boorplatform van het Nederlandse bedrijf Swift Drilling, dat gaten twee keer zo goedkoop boort, wil Shell nu toch de honderden ‘kleintjes’ van boven de één miljoen kuub gas in de Noordzee gaan exploiteren. Het bedrijf kan daarbij zijn aanwezige leidinginfrastructuur van de grotere Noordzeevelden benutten. Bovendien voert de Nederlandse staat het kleineveldenbeleid, dat de exploitatie van kleine gasvelden voorrang geeft boven Slochteren.
Â
‘Je moet niet teveel in een keer willen’, zegt Sybe Visser van het bedrijf Swift Drilling uit Den Helder, terwijl hij, staande op de vijftig meter hoge, geautomatiseerde boorkop van zijn platform, wijst op het boorplatform even verderop in de werf van Keppel Verolme. ‘Dat Noorse boorplatform heeft geprobeerd vrijwel alles te automatiseren. Het ligt hier nu al inmiddels anderhalf jaar met problemen bij de integratie van zijn systemen.’
Â
Swift concentreerde zich daarom vooral op de automatisering van het leggen van de pijpen in de boorput. Het bedrijf bouwde het lift- en roboticasysteem Casto, dat wordt gebruikt bij automatische goederenopslag- en distributie in magazijnen, om tot een pijplegger. Terwijl de boor draait, pakken tilelementen van het systeem een pijp op uit de stelling, liften hem verticaal en laten hem in de boorput glijden. Het vloeibare cement, dat na verharding de lege ruimte rond de pijp opvult, komt er op het juiste moment bij.
Â
In een cabine bovenop de boorkop houdt de boormeester op verschillende schermen de druk, de temperatuur, de krachten op de boor en de snelheid van de cementinlaat in de gaten. ‘Hij heeft voortdurend een compleet overzicht van wat er in de boorput gebeurt en kan elk moment ingrijpen.’
Volgens Swift heeft het geautomatiseerde boorplatform op zee maar de helft van het personeel nodig als een huidig platform. Per geboord gat hoeft de kraan aan boord maar een kwart van het aantal lifthandelingen te doen en op het aantal werkhandelingen met de hand kan zelfs negentig procent worden gesnoeid.
Â
Volgens het afgesloten contract gaat Swift met zijn boorplatform de komende vijf jaar zo’n 25 nieuwe gaten voor Shell boren. Daarna heeft het een optie op steeds een nieuw jaarcontract. ‘Shell heeft al vijftig plekken aangewezen voor de exploitatie van kleine velden.’