Rob van Ginneken
- 26 % meer range
- Terugleveren aan net
De nieuwe Nissan Leaf wordt leverbaar met nieuwe batterijtechnologie, ontwikkeld met NEC. Hij kan ruim een kwart meer energie opslaan. Dat geeft de meest verkochte elektrische auto ter wereld een range van 250 km in de Europese normtest. In de praktijk is dat veelal iets meer dan 170 km, waarmee deze 30 kWh versie in Europa voldoende in huis heeft voor 98 % van alle ritten die met auto’s in het C-segment (gezinsautoformaat) worden gemaakt.
(Copyright: Nissan)
De stap van 24 naar 30 kWh wordt mogelijk met nieuwe celchemie en een andere interne opbouw van de 192 cellen, maar het accupakket is precies even groot. Hij is wel 21 kg zwaarder. EV-directeur Gareth Dunsmore: ‘Ook de laadtijd blijft gelijk: zo’n 30 minuten aan een ChaDeMo snellader om op 80 % lading te komen. De nieuwe techniek krijgt acht jaar garantie (160.000 km). Het batterijpakket haalt dan nog minstens negen van de twaalf mogelijke streepjes op de energiemeter; zo’n 75 tot 80 % van de energie in nieuwstaat. De grote stap zit hem in een andere oplossing voor de kathode van de accucellen. Die verandert naar lithium-nikkel-mangaan-kobaltoxide. De oude blijft in productie in Engeland, de nieuwe produceren we in Tennessee.’
Belangrijk detail is ook dat Nissan de auto gereed maakt om als ‘power bank’ te dienen in een vehicle to grid systeem. De auto kan dus ook energie aan het net terugleveren. Dat kan daardoor op lager piekbehoefte worden afgestemd en er ontstaat een buffer voor momenten van lage opbrengst in wind- en zon energie.
‘Voorwaarden zijn een smart grid en een overheid die kopen en verkopen van energie toestaat. We denken dat de autobezitter op termijn tussen de € 1.000 en 2.000 per jaar zou kunnen verdienen door zijn accupakket zo slim in te zetten.’