In de komende drie jaar zullen tien nieuwe waterstofvrachtwagens op de Nederlandse wegen verschijnen, mogelijk gemaakt door de SWiM-subsidie. Deze trucks, ontwikkeld door het Delftse zepp.solutions, zijn gebaseerd op Mercedes Actros dieseltrucks en speciaal ontworpen voor zwaar transport. Het project wordt uitgevoerd binnen vijf samenwerkingsverbanden met onder andere TEAL, Green Planet Pesse en Fountain Fuel.
De nieuwe Europa-trucks kunnen een bereik van meer dan 700 kilometer halen als 50-tons combinatie, beschikken over een slaapcabine en zijn geschikt voor het trekken van 45ft-containers op standaard ISO-trailers. Dit maakt ze direct inzetbaar binnen bestaande logistieke operaties.
Stimulans voor de waterstofinfrastructuur
De SWiM-subsidie is bedoeld om de waterstofsector een boost te geven door zowel de ontwikkeling van voertuigen als tankstations te ondersteunen. Deze aanpak pakt de zogenoemde ‘kip-en-ei-problematiek’ aan: het gelijktijdig creëren van vraag en aanbod. In 2024 was er 29 miljoen euro beschikbaar voor de regeling, en voor 2025 wordt dit verhoogd naar 40 miljoen euro.
Stephan Bredewold van Fountain Fuel, een van de betrokken partners, benadrukt het belang van samenwerking: “Waterstof gaat een belangrijke rol spelen in zwaar transport. Door vraag en aanbod gelijktijdig te ontwikkelen, versnellen we de transitie naar duurzame mobiliteit.”
De inzet van de Europa-trucks biedt een aanzienlijke milieuwinst. Elke truck die een dieselvariant vervangt, voorkomt jaarlijks honderden tonnen CO₂-uitstoot. Volgens Jonas Brendelberger van zepp.solutions is dit project een belangrijke stap richting emissievrije logistiek. “Onze trucks tonen aan dat duurzaamheid en prestaties hand in hand kunnen gaan.”
Voor transporteurs die hun vloot willen verduurzamen, biedt dit project een concrete kans. Door de samenwerking met sterke partners en de beschikbaarheid van de SWiM-subsidie wordt de drempel verlaagd om te investeren in waterstoftechnologie.