Thomas van de Sandt
Amsterdam heeft een wereldprimeur met sluisdeuren van hogesterktebeton. Medio augustus worden de deuren van slechts tien cm dik ingehesen bij sluis 124 in IJburg.
Beton is vanwege de sterkte en het geringe onderhoud een favoriet materiaal voor civiele constructies, maar het is wereldwijd de eerste keer dat het ook wordt gebruikt voor beweegbare sluisdeuren (traditioneel opgetrokken uit hout of staal). Vanwege het gebruik van een speciaal betonmengsel hoeven de deuren maar tien cm dik te zijn, zodat ook het gewicht beperkt blijft.
Â
Bovendien glijden de deuren straks over een waterfilm van 0,1 mm. Deze zogenaamde hydrovoet wordt aangebracht door pompen die zijn verwerkt in de constructie. Het waterlaagje beperkt de glijweerstand tot een minimum. Zo kost het niet te veel energie om de deuren te bewegen.
Â
Het betonmengsel is speciaal door Haitsma beton ontwikkeld. Het oppervlak is egaal, zodat algen zich er niet aan kunnen hechten. Om de deuren voldoende taai te maken en oppervlaktescheurtjes te voorkomen, zijn aan het mengsel 12 mm lange roestvrijstalen vezels toegevoegd.
Â
Het idee voor de betonnen sluisdeuren komt van Ingenieursbureau Amsterdam (IBA), dat vijf jaar geleden een verkennende studie startte. Aan het ontwerp werkten naast experts van IBA ook twee afstudeerders van de Hogeschool Amsterdam mee. Naar verwachting wordt de sluis in oktober in gebruik genomen.