Nieuws
0

Nuon Solar Team wint Solar Challenge

Thomas van de Sandt

Het Delftse Nuon Solar Team heeft de World Solar Challenge, een zonneautorace van 3.000 km door de Australische outback, gewonnen.

De Nuna7 van het Delftse team was tot aan het einde verwikkeld in een nek-aan-nek-race met de Japanse Tokai University om de eerste plaats in de challenger klasse. Om het Nederlandse succes compleet te maken, complementeert het Solar Team Twente het podium, in deze klasse.

In de cruiser klasse, voor de minder snelle en futuristische wagens, staat het Solar Team Eindhoven qua tijd derde, maar omdat de Eindhovense zonnewagen met liefst vier passagiers rijdt, bezet het team in de totale ranking de eerste plek. De teams hebben nog tot zondag om te finishen.

 

Het Delftse studententeam strijdt sinds de eerste editie van de tweejaarlijkse wedstrijd in 2001 altijd mee om de overwinning. Het team won de eerste vier keer, maar moest in de laatste twee edities genoegen nemen met een tweede plaats, achter de Tokai University.

De auto’s moeten elke editie helemaal worden herzien. Dat komt deels door de regels die elk jaar worden aangepast, zodat de zonnewagens steeds iets meer op personenwagens gaan lijken. Zo moeten alle auto’s dit jaar vier wielen hebben en moet de hoofdruimte van de bestuurder net zo groot zijn als die in een normale personenauto.

Daarnaast voeren de teams natuurlijk iedere keer verbeteringen door. Het geheime wapen van de Nuna7 dit jaar waren de concentrators onder de motorkap. Dit zijn lenzen die zonlicht bundelen en projecteren op efficiënte zonnecellen. Tijdens pitstops haalde het team de bakken met concentrators en zonnecellen uit de auto en richtte deze op de zon om zo de batterij extra te laden (zie foto). ‘Met het betere zonnepaneel dat we nu hebben én de extra oplaadcapaciteit van de concentrators winnen we op papier zeker een uur’, meldde Adri Aarnoudse, bij het Nuon Solar Team verantwoordelijk voor de productie van Nuna7, vooraf. Het bleek uiteindelijk dus voldoende voor de overwinning.

De Nederlandse dominantie strekt zich ook uit naar de cruiser klasse, waar het Solar Team Eindhoven meedingt om de eerste plek. De eerste drie racedagen, verliep alles voorspoedig voor de Eindhovenaren, maar op dag 4 kreeg het team te maken met pech, waardoor het in de tijdnotering zakte van de eerste naar de derde plek. In de cruiser klasse gaat het echter niet alleen om snelheid, maar ook om veiligheid, gebruiksgemak en de gelijkenis met normale personenauto’s. Aangezien de Eindhovense auto – Stella gedoopt – als enige vier passagiers kan meenemen, levert dat een voordeel op in de eindklassering.

Het Solar Team Eindhoven heeft eerder bewezen dat Stella al dicht in de buurt komt van een normale auto. De zonnewagen kreeg namelijk van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) de goedkeuring om ook in Nederland de openbare weg op te gaan.

Onderwerp: Energie

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten