Een nieuwe industriële studie zet vraagtekens bij de heersende opvattingen over de levensduur en het einde-levensproces (EOL) van EV-batterijen, en doorbreekt hardnekkige mythes.
Autocraft EV Solutions, een toonaangevend bedrijf op het gebied van batterijtesten en remanufacturing, heeft verrassende bevindingen gepresenteerd.
Volgens het rapport, Closing the EV confidence gap: the role of battery remanufacturing, kunnen de meeste EV-batterijpacks hersteld worden tot meer dan 90% van hun oorspronkelijke capaciteit door gemiddeld slechts 1,1 modules te vervangen. Dit doorbreekt het wijdverbreide idee dat een defecte batterij meteen volledig vervangen moet worden.
“Ondanks dat de uitvalpercentages van EV-batterijen zeer laag zijn, hebben we een beter plan nodig voor wanneer het wel misgaat,” stelt Dr. Sara Ridley, Engineering & Quality Director bij Autocraft Solutions Group.
De aanname dat EV-batterijen volledig vervangen moeten worden bij een defect, klopt simpelweg niet.
Sara Ridley
Gerichte componentvervanging
Het rapport analyseerde garantiegegevens van 559 commerciële reparaties die in 2024 zijn uitgevoerd, samen met academisch gevalideerde inzichten uit het RECOVAS-project. De bevindingen zijn duidelijk: niet de hele batterij faalt, maar specifieke cellen binnen een module. Deze gerichte problemen zijn oplosbaar met componentgerichte vervanging, waardoor de levensduur van de batterij aanzienlijk verlengd kan worden.
“Met de juiste testcapaciteiten is het mogelijk om de kern van het probleem vast te stellen, enkel de noodzakelijke componenten te vervangen en de prestaties te herstellen,” legt Autocraft uit in een persbericht.
Autocraft baseert deze conclusie op data die is verzameld uit duizenden succesvolle batterijreparaties voor grote autofabrikanten. Het laat zien dat grootschalige batterijreparatie niet alleen mogelijk is, maar nu al realiteit.

Duurzaam en economisch aantrekkelijk
De milieu-impact van deze aanpak is indrukwekkend. Uit het onderzoek blijkt dat het vervangen van specifieke modules in plaats van het hele batterijpakket tot een CO2-reductie van 93% leidt. Deze besparing geldt per gerepareerde batterij, gebaseerd op een 82,4 kWh-pack.
Bovendien blijkt dat 92% van de modules in een afgeschreven batterij nog steeds bruikbaar zijn voor hergebruik in auto’s. Dit contrasteert sterk met de huidige praktijk, waarin men dergelijke batterijen vaak voortijdig recyclet.
Interessant genoeg speelt ook de manier van opladen een rol in de slijtage van EV-batterijen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat snelladen de levensduur van een batterij met wel 40% kan verkorten. Dit maakt gerichte reparatie nóg belangrijker, omdat deze slijtage nu niet direct hoeft te leiden tot volledige vervanging, maar eenvoudig opgelost kan worden door specifieke modules te vervangen.
Tijd voor nieuwe standaarden
Autocraft EV Solutions doet naar aanleiding van deze bevindingen drie belangrijke aanbevelingen: Allereerst moet batterijreparatie een standaardpraktijk worden binnen de industrie. Ten tweede moet de voortijdige recycling van gezonde batterijcomponenten stoppen. En ten derde is er een dringende noodzaak om EV-batterijen zo te ontwerpen dat reparatie eenvoudiger en efficiënter wordt.
Deze verschuiving in denken zou niet alleen de levensduur van EV-batterijen verlengen, maar ook de kosten voor consumenten verlagen en de ecologische impact verminderen. Het creëert perspectief voor een duurzamer en economisch aantrekkelijker toekomstbeeld voor elektrisch rijden.

Naar een circulaire batterij-economie?
Deze nieuwe benadering zou wel eens het startschot kunnen zijn voor een circulaire batterij-economie, waarin reparatie en hergebruik centraal staan. De tijd dat men een EV-batterij bij het eerste defect afschreef, lijkt voorbij. En dat is niet alleen goed nieuws voor het milieu, maar ook voor de portemonnee van de consument.