Nieuws
0

Onderzoeksschip Nuyina kiest het zeegat

redactie

Het nieuwe Antarctic Supply Research Vessel Nuyina, gebouwd door Damen Shipyards, is vanuit Vlissingen uitgevaren voor haar zeven weken durende thuisreis naar Hobart, Tasmanië. Met de officiële overdracht aan de Australische autoriteiten is het 160 meter lange schip nu het meest geavanceerde Arctische onderzoeksschip ter wereld.

Het onderzoeksschip annex ijsbreker gaat de Antarctische stations bevoorraden en wordt daarnaast ingezet voor wetenschappelijk onderzoek, transport, rampenbestrijding, evacuaties en het uitvoeren van patrouilles. Het ontwerp en de bouw van het schip waren een multinationale inspanning, waarbij ook de Australische Antarctische divisie, de scheepsexploitant Serco, de Deense ontwerpers Knud E Hansen, de engineering- en detailontwerpteams van Damen en het bouwteam bij Damen Shipyards Galati in Roemenië betrokken waren. Ongeveer 120 Nederlandse bedrijven uit de hele toeleveringsketen van de Nederlandse scheepsbouw namen deel aan het project.

Damen Shipyards is trots om de hoofdaannemer te zijn voor veel projecten van het ministerie van Defensie en de Koninklijke Marine. “Het zijn dit soort ‘launching customer’ projecten die ons en Nederlandse toeleveranciers in staat stellen om ook deze complexe schepen te ontwerpen, bouwen en op tijd (met vertraging door de Covid 19-pandemie) binnen het gestelde budget aan een overheid te leveren”, zegt commercieel directeur Roland Briene van Damen Naval.

Een reeks Australische bedrijven heeft ook een belangrijke rol gespeeld bij de bouw van de ASRV Nuyina, zoals Taylor Bros uit Tasmanië, dat twee krachtige Antarctische landingsschepen heeft geleverd. “We zijn erg trots dat de Australische regering voor zo’n ingewikkeld project met Damen koos te werken”, vervolgt Roland Briene. “Dit is niet alleen gebaseerd op onze lange ervaring met het bouwen van complexe marineschepen, maar ook op onze staat van dienst in de samenwerking met Australische instanties en bedrijven. In de afgelopen twintig jaar hebben we meer dan vijfenzeventig schepen aan het land geleverd, waaronder drie geavanceerde ondersteuningsschepen voor de Royal Australian Navy.”

“Het schip is ontworpen en gebouwd voor het Australische Antarctica Programma en het is echt speciaal”, zegt Gerry O’Doherty, kapitein van de ASRV Nuyina. “Dit vertrek is dag één van een levensduur van dertig of mogelijk veertig jaar. We gaan zo veel mogelijk met het schip doen, ik wil alle wetenschappers en bemanningsleden die vanaf dit schip gaan werken, het allerbeste wensen voor de toekomst. Iedereen die bij dit project betrokken is kan trots zijn op zijn bijdrage aan de ontwikkeling van dit schip, dat een nieuwe wereldstandaard heeft gezet op het gebied van het poolonderzoek.”

Naast de vele innovatieve systemen die de ASRV Nuyina heeft, om ervoor te zorgen dat de impact op het milieu vrijwel nihil is, heeft het schip klimaatgecontroleerde ruimten waar tot 32 bemanningsleden, 116 speciale personeelsleden en een arts voor een periode van maximaal 90 dagen kunnen verblijven. Het omvat eenpersoons- en tweepersoonshutten met eigen badkamer, een kombuis, eetzaal, lounges, theater, fitnesscentrum, yoga- en medische ruimten. De onderzoeksfaciliteiten omvatten 500m² wetenschappelijke (droge en natte) laboratoria en kantoren. Het schip heeft een bereik van 16.000 mijl bij een snelheid van 12 knopen, en kan 1,65 meter ijs breken bij een snelheid van 3 knopen.

“De ASRV Nuyina wordt het meest geavanceerde onderzoeksplatform in de Zuidelijke Oceaan”, zegt Sussan Ley, de Australische minister van Milieu. Een verbintenis van 1,9 miljard dollar voor onze ambitie op Antarctica, voor onze baanbrekende geschiedenis op Antarctica en voor het inheemse erfgoed van Australië.”

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten
×