Mischa Brendel
We staan midden in de vierde industriële revolutie. De robotisering wint aan momentum, nanotechnologie is geen toekomstmuziek meer, 3D-printen is een gangbare toepassingstechniek geworden, net als virtual en augmented reality, en het Internet of Things verbindt apparaten steeds nauwer met elkaar. Deze technologieën vloeien steeds meer samen, wat immense veranderingen teweeg gaat brengen. Routinematig werk zal verdwijnen en technische professionals zullen een hoog aanpassingsvermogen moeten hebben en efficiënt kunnen werken.
Bij Techsharks zijn ze zich hier maar al te goed van bewust. Daarom zet de technische werkgever ook zwaar in op human capital. ‘Meer dan de helft van onze medewerkers volgt momenteel een opleiding en daar zijn we best trots op’, vertelt Erik van den Hoff, Promise Manager bij Techsharks.
‘Wij doen als bedrijf twee beloftes: als je goed bent voor je medewerkers zijn die ook goed voor ons. En als we goed zijn naar onze klanten, blijven zij loyaal aan ons.’
Techsharks belooft dus een goede business partner te zijn én een goede werkgever. Dat is meteen een van de dingen waarin Techsharks zich onderscheidt: het is geen technisch detacheerder, maar heeft eigen mensen in dienst. Die gaan vervolgens aan de slag met projecten bij de klanten van Techsharks. Dat is voor beide partijen een ideale situatie. De medewerkers zijn verzekerd van een vaste baan met mooie uitdagingen en de klant is gegarandeerd van ervaren en flexibel personeel wanneer dat nodig is, zonder ergens aan vast te zitten.
Toch zoekt Techsharks wel een bepaald slag technici, ongeacht of ze nu mbo’er, hbo’er of wo’er zijn. Van den Hoff: ‘Onze mensen zijn highly adaptive, extremely effective and always hungry for more.’
Een leven lang leren staat centraal, vertelt HR-manager Caroline Douwstra. Als je als bedrijf personeel aan je wilt binden, dan moet je opleidingen aanbieden. Veel bedrijven bieden die wel aan, maar krijgen de medewerkers vervolgens niet zover om die opleidingen ook daadwerkelijk te gaan volgen. Ze missen iemand die hun helpt het opleidingspad samen met ze te ontwikkelen. ‘Veel bedrijven worden nog te veel van bovenaf gedreven’, vertelt Douwstra. ‘Wat wil ik als werkgever en hoe beoordeel ik dat aan het einde van het jaar? Wij hebben echt gekeken naar onze sharks en die willen uitgedaagd worden. Je moet iets bieden dat goed aansluit bij je mensen. We hebben een op maat gemaakte Shark Academy en dit jaar gaan we een begin maken met ons traject Reflection and Development. Medewerkers pakken daarin de regie over hun ontwikkeling. Ze stellen zelf een plan op. Wel in samenwerking met hun leidinggevende, maar zij zijn zelf de regisseur.’
Achttien jaar geleden begon Techsharks als technisch uitzendbureau/detacheerder. Tegenwoordig is het een werkgever in de techniek met triple A-klanten in de proces- en maakindustrie. Van den Hoff: ‘We hebben op dit moment zo’n 300 medewerkers in dienst. In 2024 willen we gegroeid zijn tot minimaal 500 medewerkers. Doordat onze medewerkers zich continu ontwikkelen kunnen we onze klanten steeds beter ondersteunen bij hun transitie naar Industrie 4.0. Onze klanten gebruiken technisch gereedschap om hun producten verder te ontwikkelen; bij Techsharks gebruiken wij technische en persoonlijke trainingen om onze medewerkers te ontwikkelen. Daarin blijven we investeren.’
www.techsharks.nl