Nieuws
0

Pizza als secundaire arbeidsvoorwaarde

TMC

Zo’n drie keer in de week brandt er ’s avonds nog licht in een van de vestigingen van TMC Nederland. Grote kans dat op dat moment collega’s van het bedrijf bij elkaar zijn voor een pizzasessie. Want deze kennissessies zijn populair bij het bedrijf. Vorig jaar werden al 150 van deze sessies gehouden.

De pizzasessies zijn onderdeel van een van de pilaren van het fundament van TMC, waarin het ‘Employeneurship’ van de technische professionals centraal staat. Zij hebben hierbij de veiligheid van een vast dienstverband, maar wel de spanning en de uitdaging van het ondernemer zijn. TMC beoordeelt professionals dan ook niet alleen naar de rapportcijfers, maar ze nemen ook een assessment af om de mate van ondernemerschap van de kandidaat te meten. ‘Het gaat er niet om of iemand slaagt of zakt, maar het geeft wel een vertrekpunt aan’, vertelt Ronald van Gerwen als CEO van TMC Nederland. ‘Want we zoeken bij TMC een speciaal soort ingenieurs: ingenieurs met ondernemend gedrag. We selecteren daarom streng aan de deur: we nemen een op de acht sollicitanten aan. Daarna gaan we ze coachen, trainen en koesteren. Iedereen binnen het bedrijf heeft daarvoor een persoonlijke coach. We willen de ontwikkeling van onze mensen zoveel mogelijk faciliteren zodat ze voortdurend worden geprikkeld om zich verder te ontwikkelen. Onze Employeneurs, zoals we ze noemen, worden zo iedere dag weer een beetje beter. En we zien dat het werkt. Medewerkers die initiatieven nemen om hun eigen leven en carrière te plannen zijn niet alleen succesvoller, maar ook gelukkiger. Onze mensen komen dus niet alleen voor een klus, maar voor een loopbaan. We beginnen met de persoon en daar hoort een project bij. En daarmee zijn we echt uniek in de wereld. We onderscheiden ons hiermee van alle anderen.’

De pizzasessies zijn onderdeel van het Entrepreneurial Lab van TMC, waarin de technische professionals ruimte krijgen om hun eigen ideeën te realiseren en kennis uit te wisselen met collega’s. Het kan daarbij gaan om unieke projecten, maar ook om welke stappen een Employeneur moet nemen in zijn ondernemerschap. De kennissessies waarin zij kunnen meepraten en meedenken gaan eigenlijk altijd samen met een warme maaltijd, vaak pizza. Vandaar: pizzasessies. ‘Deze zijn in korte tijd een platform geworden waar onze Employeneurs kennis met elkaar delen’, vervolgt Van Gerwen. ‘Dat kan op hun eigen vakgebied zijn, maar ze kunnen ook kennis nemen van zaken buiten hun vakgebied. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om nieuwe toepassingen van nanotechnologie, over nieuwe softwaretechnologieën, maar ook over internetdating en culturele verschillen. Het hoeft dus niet alleen maar technisch te zijn wat in een pizzasesssie wordt besproken, het kunnen ook onderwerpen zijn op maatschappelijk of sociaal gebied. We zien dat de nieuwe generatie medewerkers heel erg bezig is met wat ze kan betekenen, niet alleen voor het bedrijf, maar ook voor de wereld.’

Iedere Employeneur die een onderwerp heeft en daarover met collega’s wil praten, kan een pizzasessies organiseren. Zo werden vorig jaar al 150 van deze sessies in Nederland gehouden, verdeeld over de drie vestigingen van TMC. Gemiddeld komen zo’n dertig werknemers op een sessie af; de techneuten komen dan in de avonduren bij elkaar. Omdat ze normaal gesproken bij klanten aan het werk zijn, is het een goede manier om elkaar te ontmoeten. ‘Dat juichen we alleen maar toe. We vinden het mooi dat we de verbondenheid tussen de collega’s met deze pizzasessies een impuls kunnen geven. Wij regelen het eten en dan kunnen onze medewerkers gaan brainstormen. Je ziet dan bijvoorbeeld gebeuren dat een nanotechneut heel erg trots is om zijn kennis met anderen te delen. Het is dus niet alleen maar leuk, het is ook zinvol. Onlangs was er nog een sessie over hoe je plastic deeltjes uit waswater kan halen, een heel actueel thema. Iemand had een keer gelezen dat er bij het wassen van een fleecetrui van die deeltjes in het water terechtkomen. In zo’n pizzasessie gaan we dan op zoek naar een goede filtreertechniek om die kleine deeltjes uit het waswater te kunnen halen.’

Dat er zo’n drie keer in de week een pizzasessie is, bevestigt volgens Van Gerwen het succes van deze kennissessies. ‘Ik denk dat we qua frequentie en verscheidenheid van deze sessies uniek zijn als bedrijf. Het is een laagdrempelig platform en dat is de sleutel van het succes.’

Om het ondernemerschap binnen het bedrijf te stimuleren, is TMC in Nederland opgebouwd uit businesscellen. Elk van deze businesscellen richt zich op een specifieke technische expertise met eigen competentie. Iedere businesscel moet volgens Van Gerwen zijn eigen broek ophouden. ‘Onze Employeneurs zijn allemaal verbonden aan een van deze businesscellen. Dat zorgt voor vakbroederschap onder de mensen. En bij dit moderne ondernemerschap hoort ook dat de Employeneurs precies weten wat ze kosten en opbrengen. Ze weten dus allemaal welke waarde ze toevoegen aan het bedrijf. Op basis hiervan worden vervolgens ook de afspraken gemaakt over de winstdeling.’

De YOUniversity is binnen TMC de plek waar de medewerkers aan de gang gaan met hun plan en opleiding. ‘Hier delen we onze kennis, geven we trainingen en ontwikkelen we niet alleen technische vaardigheden, maar ook zogenaamde soft skills. Het is voor onze collega’s hét platform om te excelleren. Want binnen TMC staat alles in het teken van de ontwikkeling van het individu waarbij kennis delen cruciaal is.’

 

 

TMC is in 2000 ontstaan vanuit een grote behoefte aan kennis en expertise in de technologiesector in de Brainportregio. Door de visie van oprichter Thijs Manders onderscheidt TMC zich in de markt door het unieke model: Employeneurship.

Deze manier van werken zorgt voor technische professionals die meer meebrengen dan technische expertise. Het model beantwoordt aan de eisen die de professionals van nu aan hun loopbaan stellen: flexibiliteit, ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling en transparantie. Ook internationaal vindt Employeneurship steeds meer aansluiting.

Inmiddels heeft TMC wereldwijd ongeveer 1.200 mensen voor zich werken, waarvan zo’n 750 in Nederland. In Nederland heeft TMC vestigingen in Delft, Eindhoven, Utrecht en vanaf begin 2019 ook in Enschede. De overige kantoren staan in Brussel, Parijs, Rennes, Madrid, Bilbao, Rome, Milaan, Turijn, Göteborg, Dubai en Montreal. De klanten bestaan uit hightech bedrijven als ASML, Philips, ESA, Airbus, NXP, Bosch, maar ook gemeenten. De sectoren waarvoor TMC werkt zijn verschillend, van technologie tot food en van machinebouw tot brug- en waterbouw. Het zijn allemaal ambitieuze bedrijven die (tijdelijk) behoefte hebben aan specifieke kennis en expertise om hun continuïteit en innovatiekracht te waarborgen.

Meer relevante berichten

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Nieuwsbrief

Relevante berichten
×