Lennart Kik
De wereldwijde scheepvaartsector, onder aanvoering van de International Chamber of Shipping, heeft een voorstel ingediend bij de IMO voor een verduurzamingsfonds. Via een verplichte toeslag op de scheepsbrandstof willen reders gedurende tien jaar het fonds vullen met minimaal 5 miljard dollar. Het R&D-fonds moet de ontwikkeling van schone brandstoffen en emissieloze zeeschepen versnellen. Ook innovatieprojecten binnen de Nederlandse maritieme sector zullen hiermee een extra impuls krijgen.
De International Chamber of Shipping (ICS), de wereldwijde koepel van nationale redersverenigingen, presenteerde het voorstel tijdens een conference call. De timing is opmerkelijk. Een week geleden kwam de Europese Commissie met haar Green Deal. Een van de voorstellen van eurocommissaris Timmermans is om de Europese scheepvaart onder het (Europese) emissiehandelssysteem te brengen. De internationale redersgemeenschap pleit echter al jaren voor een mondiale oplossing. De reductie van de CO2-uitstoot van de internationale scheepvaart kan immers niet door individuele landen worden geregeld.
ICS presenteerde het voorstel namens een coalitie van sectorverenigingen (waaronder Bimco, CLIA, Intercargo, Interferry, IPTA, Intertanko en World Shipping Council) die samen ruim 90 procent van de internationale handelsvloot vertegenwoordigen.
“De zeevaart moet de eigen CO2-uitstoot naar beneden brengen om de ambitieuze doelstellingen van de Internationale Maritieme Organisatie (50 % CO2-reductie in 2050, red.) te halen. Innovatie speelt een essentiële rol in het ontwikkelen van de technologie om dit mogelijk te maken”, zei ICS-voorzitter Esben Poulsson tijdens de conference call. “Het voorstel wordt gekenmerkt door eenvoud, verifieerbaarheid en haalbaarheid. We hopen dat overheden dit gedurfde initiatief steunen.”
Uiteindelijk zal het voorstel door de 174 lidstaten in de IMO moeten worden goedgekeurd. Om de kans op succes in IMO te vergroten en om het instrument wereldwijd betaalbaar te maken, is gekozen voor een toeslag van twee dollar per ton scheepsbrandstof. Waarschijnlijk wordt het voorstel besproken tijdens de vergadering van de Marine Environment Protection Committee (de milieucommissie van de IMO) in april 2020. Het fonds zelf zou vanaf 2023 operationeel moeten zijn. Voor de beoordeling van R&D-projecten en de toekenning van onderzoeksfunding zal een onafhankelijke International Maritime Research and Development Board worden opgetuigd.
De Nederlandse redersvereniging KVNR benadrukt dat het innovatiefonds ook de Nederlandse zeevaart in staat stelt om jaarlijks extra te investeren in ontwikkeltrajecten voor schone schepen.