Alinda Wolthuis
Het trillen van de gigantische scheepsdieselmotoren vormt een enorme belasting voor schepen. Zogenoemde adaptronische systemen helpen deze trillingen te verminderen.
Het Fraunhofer LBF in Darmstadt bracht de Mechanical Simulation Toolbox op de markt, om deze systemen efficiënt te kunnen ontwikkelen. De toolbox is begin september geïntroduceerd op de maritieme beurs SMM in Hamburg. De simulatiesoftware is ook buiten de maritieme sector toepasbaar.
Scheepsdieselmotoren veroorzaken hevige trillingen, die schade toebrengen aan het schip, van aandrijflijnen tot brandstofleidingen. Adaptronische systemen verminderen de trillingen. Ze meten de trillingen met behulp van sensoren en berekenen het optimale signaal om de trilling tegen te gaan. Dat signaal gaat via een versterker naar de aandrijving. Die zet op zijn beurt de elektrische energie om in mechanische energie die de trilling beperkt.
Voor het efficiënt ontwerpen van adaptronische systemen was tot op heden geen geïntegreerde simulatie-software beschikbaar. Volgens het Fraunhofer is adaptronica bezig aan een opmars en daarmee groeit ook de vraag naar goede, generieke en eenvoudig toepasbare simulatie-software om geïntegreerde adaptronica te kunnen ontwikkelen. Fraunhofer LBF ontwikkelde samen met de TU Darmstadt en de Darmstadt University of Applied Sciences een toolbox waarmee scheepsbouwers betrekkelijk eenvoudig zulke adaptronica kunnen ontwerpen. De toolbox simuleert de trilling en het systeem dat nodig is om de trilling tegen te gaan. De software is overal waar trillingen optreden toe te passen, dus ook buiten de scheepvaartsector. LBF implementeert de software en treedt op als softwareprovider.