Thomas van de Sandt
VolkerWessels-dochter kWS Infra doet bij het wegenbouwproject De Haak om Leeuwarden proeven met een ‘intelligente wals’. De wals houdt bij hoe vaak hij een bepaalde plek is gepasseerd en wat de draagkracht van de bodem is.
Zo kan de walsmachinist, maar ook de kwaliteitsmedewerker op kantoor, direct zien waar nog een mindere plek in de onderbouw van de wegconstructie is. ‘De kwaliteitscontrole was altijd steeksproefgewijs’, vertelt Anne Koudstaal van kWS Infra. ‘Maar met deze techniek kun je zien dat je werk overal voldoet.’
De wals is uitgerust met sensoren van Sitech-nl. Deze meten onder andere het aantal walsovergangen, het signaal dat door het trillen van de wals de grond ingaat en de daaropvolgende respons. Dat levert een kaartje op – die wordt getoond op een smartphone, tablet of laptop – waarop de draagkracht van de ondergrond en het aantal walsovergangen met verschillende kleuren is aangegeven. De wals is verbonden met een modem, zodat niet alleen de walsmachinist, maar ook kantoormedewerkers het kaartje kunnen zien.
De ervaringen in Leeuwarden zijn voorlopig prima. ‘Walsen wordt op deze manier net als het inkleuren van een kleurplaat. Je moet ervoor zorgen dat het hele werkvak op je scherm de juiste kleur krijgt’, vertelt walsmachinist Erik Vetter.
KWS Infra probeert de metingen van de wals nu ook te koppelen aan de verdichting en de draagkracht van de ondergrond plus de fundering, maar daarvoor is nog extra onderzoek nodig, zegt Koudstaal. ‘We gaan het systeem eerst verder beproeven in Leeuwarden. Daarna kijken we of we het vooral bij grote projecten ook in de toekomst gaan inzetten.’