Het Nederlandse educatieve programma SpaceBuzz, dat leerlingen laat leren over technologie, duurzaamheid en burgerschap door middel van virtual reality (VR), heeft nu ook zijn intrede gemaakt in Duitsland. Vijf jaar geleden bedacht en gestart in Nederland, heeft SpaceBuzz sindsdien de interesse gewekt van verschillende landen in Europa. De Duitse ruimtevaartorganisatie DLR heeft het programma omarmd en biedt het nu ook aan Duitse leerlingen aan.
Een wereldwijd fenomeen in de maak
Janine Geijsen, directeur en oprichter van SpaceBuzz, benadrukt de internationale aantrekkingskracht van het programma: “Er is niet alleen vanuit Duitsland maar over de hele wereld veel interesse in SpaceBuzz. Ik heb er alle vertrouwen in dat binnenkort meer landen gaan volgen.” SpaceBuzz heeft tot nu toe al meer dan 50.000 leerlingen uit acht landen bereikt en heeft daarbij zeventig verschillende nationaliteiten geïnspireerd. Het programma heeft ook meer dan 15 internationale awards gewonnen, wat de impact en het succes ervan onderstreept.
Het uiteindelijke doel van SpaceBuzz is om wereldwijd 100 miljoen leerlingen te bereiken. “We zijn enorm trots dat de Duitse ruimtevaartorganisatie DLR het SpaceBuzz-programma heeft omarmd,” aldus Geijsen. “SpaceBuzz is in Nederland al jaren enorm populair. Leerlingen leren ontzettend veel met deze vorm van experimenteel leren gericht op technologie, duurzaamheid en burgerschap.”
Virtuele ruimtereis met echte astronauten
Een van de hoogtepunten van het zes weken durende lesprogramma is een virtuele reis met de SpaceBuzz, geleid door een echte astronaut. In Nederland wordt dit gedaan door André Kuipers, terwijl in Duitsland ESA-astronauten Alexander Gerst en Matthias Maurer de leiding nemen. Maurer: “De SpaceBuzz is geweldig en spreekt tot ieders verbeelding. Ik nodig alle kinderen vanaf acht jaar uit om met mij en Alexander Gerst op reis te gaan en onze prachtige planeet vanuit een geheel nieuw perspectief te ontdekken.”
SpaceBuzz is geïnspireerd door het zogenaamde overview-effect, een fenomeen dat optreedt bij astronauten wanneer zij de aarde vanuit de ruimte zien. “Met SpaceBuzz hebben wij het klaslokaal van de toekomst gecreëerd,” zegt Geijsen. “Wij willen leerlingen vanuit een ander perspectief naar de aarde laten kijken om zo te komen tot slimme innovatieve ideeën over duurzaamheid, stewardship en technologie. Ze zien wat astronauten zien en ontwikkelen zo een vernieuwd wereldbeeld.”
Wetenschappelijk onderbouwd
SpaceBuzz wordt vanaf het begin wetenschappelijk gemonitord door Prof. Dr. Max Louwerse van Tilburg University. De eerste resultaten tonen een significante verbetering in de leerprestaties, het positieve impact van het overview-effect en de effectiviteit van de SpaceBuzz-methode om meisjes in techniek te interesseren. Ook blijkt dat kinderen in aandachtswijken dubbel profijt hebben van het programma.
Niet alleen leerlingen, maar ook bedrijven zien de waarde van SpaceBuzz. Bedrijven maken steeds vaker gebruik van de SpaceBuzz-aanpak om nieuwe strategieën te ontwikkelen. Dit zorgt er bovendien voor dat het programma toegankelijker wordt voor scholen, aangezien voor elke volwassene die deelneemt, er twee leerlingen kunnen deelnemen.