Nieuws
0

Succesvol 3i-Event

3451631808479c470b7f83068c759fd1c3f47169

redactie

Interessante sprekers, interactieve sessies en goede netwerkmogelijkheden maakten van het eerste 3i-Event over ideas, Intellectual Property & Innovation tot een succesvol geheel.

Keynote-spreker Razik Menidjel, head of the office of the vice-president directorate-general patent granting process bij het Europees Octrooibureau, zette de toon meteen al: hij liet weten dat Nederland per hoofd van de bevolking op Zwitserland na de meeste Europese patenten registreert. Voor een groot deel op het gebied van Industry 4.0, het Internet of Things.

Tijdens de discussie kwam naar voren dat een van de grootste uitdagingen voor octrooibureaus en octrooigemachtigden momenteel de softwarekant van innovatie is. Die ontwikkelingen gaan momenteel zeer snel, maar patenten op software zijn lastig te verkrijgen.

In de parallelsessie ‘Behoud je concurrentievoordeel als mkb-er’ spraken IP-professionals van Octrooicentrum Nederland (OCNL), Benelux Office for Intellectual Property en Arnold + Siedsma over de meerdere verdedigingslinies die je als bedrijf kunt opwerpen om je concurrenten voor te blijven op het gebied van innovatie. Patenten beschermen technologie voor maximaal twintig jaar; voor de periode daarna moet je een merk en een design neergezet hebben dat de tand des tijds doorstaat.

Lees verder onder de foto


(Copyright: Bart van Overbeeke)

Tijdens de parallelsessie ‘IP Workshop voor startups’ trok de case van de Bird Control Group de meeste aandacht. Hoe ga je als startup om met je idee? En hoe zorg je dat in jouw groeiende bedrijf aandacht blijft voor het beschermen van ideeën? Ook openen patenten vaak de deuren naar potentiële klanten zo bleek uit deze presentatie, die werd begeleid door een octrooigemachtigde V.O. Patents & Trademarks. Een octrooiadviseur van OCNL en de directeur van de Nederlandse Orde van Uitvinders (NOVU) schenen hun licht op de rol van goed beschermd intellectueel eigendom tijdens het starten van een bedrijf en lanceren of verkopen van een product(idee).

In de afsluitende plenaire sessie ‘Hoe verkoop je een goed idee aan een groot bedrijf?’ maakten sprekers van octrooibureau De Vries en Metman, multinational Nutreco en uitgeverij Vakbladen.com duidelijk dat uitvinden anno 2018 geen kwestie is van op een zolderkamertje iets goeds verzinnen, en hopen dat iemand het oppakt. Je moet een bedrijf starten, met een businessplan. Een groot bedrijf wil met labdata en prototypes zien dat iets werkt en dat er een markt voor is. Bovendien moet je de juiste mensen om je heen verzamelen om investeerders aan te trekken, de markt te verkennen en de media aan jouw kant te krijgen.

Lees verder onder de foto


(Copyright: Bart van Overbeeke)

Met dit soort evenementen slaat TW definitief een nieuwe weg in. Naast de gedrukte TW, die vanaf dit jaar tweewekelijks verschijnt met dikkere nummers, bieden we onze lezers via evenementen de mogelijkheid om een-op-een met professionals in de techniek of aanpalende sectoren in contact te komen. Dankzij een zeer geïnteresseerd publiek, professioneel bemande sponsortafels en een relevant inhoudelijk programma kijkt TW terug op een succesvol evenement.

Houd onze website en nieuwsbrieven in de gaten voor meer events. Voor nu kunnen we meedelen dat we op 14 juni 2018 het Smart Maritime Technology Event organiseren in het VNAB-gebouw aan de Boompjes in Rotterdam. Tijdens dit event komen trends als 3d-printing, blockchain, big data-analyse en drones aan bod; welke rol spelen deze technologieën nu en in de toekomst in de maritieme sector? Wees er snel bij, de aanmeldingen komen al binnen en we verwachten een uitverkochte zaal.



(Copyright: Bart van Overbeeke)

Onderwerp:
BedrijfsvoeringBeleid

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten