Stef Stienstra
Op de Autosalon van Genève presenteert Volkswagen de Cross Coupé concept car, die wordt aangedreven door een direct ingespoten dieselmotor en twee elektromotoren.
Met deze hybride combinatie realiseert de 1.858 kg wegende SUV een brandstofverbruik van 1 op 55,6 (1,8 l/100 km; koolstofdioxide: 46 g/km).
De vierwielaangedreven Cross Coupé die Volkswagen in Genève laat zien, heeft veel gemeen met de versie die vorig jaar op de autoshow van Tokyo werd gepresenteerd. Uiterlijk en van binnen zijn beide studiemodellen nagenoeg gelijk. Ze delen ook hun technische basis, het nieuwe MQB-
platform.
Ze verschillen echter in de aandrijflijn. De ‘Genève-versie’ is voorzien van een nieuw ontwikkelde 140 kW/190 pk en 400 Nm sterke TDI dieselmotor en een 40 kW/55 pk en 180 Nm sterke elektromotor. De twee motoren drijven via een zestraps DSG-transmissie samen of individueel de vooras aan. Een 85 kW/115 pk en 270 Nm sterke elektromotor achterin drijft uitsluitend de achterwielen aan. De elektromotoren worden gevoed door een lithiumion-accu (capaciteit: 9,8 kWh) die zich in de middentunnel bevindt.
De Cross Coupé haalt een topsnelheid van 220 kilometer per uur. In 6,5 seconden kan hij van 0 naar 100 kilometer per uur spurten.
De lithiumion-accu is via het reguliere 220V-stroomnet op te laden. In de laad-rijmodus wordt hij ook tijdens rijden en afremmen geladen. In de E-modus, als alleen de elektromotor achterin wordt gebruikt, is met volle accu een actieradius van 45 km haalbaar; de topsnelheid is dan begrensd op 120 kilometer per uur.
Volkswagen heeft voor 2013-2014 een groot elektrisch modellenoffensief op de planning staan.