Erwin Boutsma
De IJmuidense vestiging van Tata Steel is gestart met een grote operatie om de zogenaamde Converter 23 van de Oxystaalfabriek te vervangen.
De Oxystaalfabriek beschikt over drie van deze converters, de grote pannen waarin het staal wordt bereid.
Vorige week startte de zes maanden durende operatie met het verplaatsen van de vier onderdelen van de converter en zijn draagring, een 185 ton wegend gevaarte met een doorsnede van 12 m. Nadat alle lantaarnpalen langs de route van de haven van IJmuiden naar de campus van Tata Steel waren verwijderd, was het transport in drie dagen geklaard.
De oude converter (in 1974 geïnstalleerd) heeft veel langer dienst gedaan dan had mogen worden verwacht. ‘Een prestatie van wereldformaat’, noemt Tata Steel het. Projectmanager Frans van der Zee vertelt waarom: ‘Na elke lading behandelden we de vuurvastlaag om slijtage te beperken en de vuurvastlaag werd regelmatig gerepareerd of vervangen.’ De slijtage die hij noemt bestaat uit scheuren in het materiaal door een in de loop van de tijd afnemende taaiheid van de speciale staallegering van het vat. Scheuren zijn te repareren door er nieuwe plaatsegmenten op te lassen, maar daar zit een grens aan. Van der Zee: ‘Het nieuwe vat heeft is gefabriceerd uit een staallegering die bekend staat als P460NH. Dit heeft een 0.2 % rekgrens die tot 500 °C zijn sterkte behoudt. Het oude vat was gefabriceerd van P355NH, waarbij de treksterkte al bij 400 °C sterk afneemt.’
Niet alleen bestaat het vat uit een betere legering, ook is de aandrijving vereenvoudigd met enkelzijdige aandrijving door vier motoren in plaats van dubbelzijdig met acht motoren. ‘Dit vergemakkelijkt het onderhoud’, zegt Van der Zee.
De volgende stap omvat het aan elkaar lassen van de onderdelen: een klus van twee maanden voor vijftig lassers.