Nieuws
0

Tegenslag bij kwalificatie

71b8a7a64615760959ff2560971dd4807f5a2b1c

Solar Team Twente

Solar Team Twente houdt voor TW een blog bij van hun avonturen tijdens de World Solar Challenge in Australië. Lees hier de derde blog.

Vandaag was de grote dag: de dag van de kwalificatie. Dit is de laatste voorronde voordat wij als team de Bridgestone World Solar Challenge gaan rijden. Deze week hebben we de statische scrutineering, waarbij de auto technisch werd gekeurd, al succesvol doorstaan. Na een jaar lang dag en nacht werken werd het vandaag dus tijd voor de allerlaatste test. Deze verliep helaas niet zoals wij hoopten. De kwalificatie eindigde met een tegenslag. Wat gebeurde er?

Tijdens de kwalificatie rijden alle teams een ronde op het circuit Hidden Valley, gelegen in hartje Darwin. Elk team probeerde vandaag tijdens hun beurt de snelste ronde te rijden op dit 2,8 km lange circuit. Het team dat de snelste ronde rijdt, is het team die de ‘Pole Position’ heeft tijdens de start morgen en dus als eerste vertrekt. Ondanks dat wij een auto hebben die gebouwd is voor lange afstanden met constante snelheden, en dus minder geschikt voor een circuit, hoopten wij vandaag in de top te eindigen. Het kost minder energie wanneer je minder inhaalacties hoeft te doen tijdens de race. Helaas ging er tijdens het rijden iets mis met de communicatie in de auto, waardoor de coureur niet harder dan 52 km/h kon rijden. Hierdoor mogen wij morgen pas als 32e starten. Dat wordt dus een behoorlijke inhaalrace, waarbij we een gat van een uur moet de leider goed moeten maken. Dit is een behoorlijke tegenslag voor het team.

Wat ging er precies mis? Tijdens de technische keuring krijgt het team een gps-tracker in de auto geplaatst, zodat de auto tijdens de race kan worden gevolgd in de woestijn. Tijdens de scrutineering heeft deze tracker ervoor gezorgd dat er een storing plaatsvond in de communicatie tussen de elektrische systemen in de auto. Hierdoor kan het bijvoorbeeld zo zijn dat je gas probeert te geven met de flippers aan het stuur, maar dat dit commando niet terechtkomt bij de motoraansturing, waardoor je uiteindelijk niet zo hard gaat als je zou willen. Na maandenlange voorbereiding is dit dus heel erg balen voor het team.

Lees verder onder de foto


(Copyright: Patrick Ooms)

Ondanks deze tegenslag heeft iedereen goede hoop voor de Bridgestone World Solar Challenge. We hebben vijf dagen en 3.021 km om de toppositie weer te bereiken. Niks is onmogelijk en zeker met een auto als RED Shift verwachten wij dat we een flinke inhaalrace zullen gaan rijden. Weet jij nog dat Max Verstappen vorig jaar in één ronde van positie 16 naar positie 6 ging? Dat gaan wij ook doen!  

Onderwerp:
DuurzaamheidMilieuVervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten