Jan Spoelstra
Met enige regelmaat belandt de landelijke media bij de Pioneering Spirit, met een omvang van 382 bij 124 m het grootste schip ter wereld. De podcast BNR Techniektour ging op 22 februari langs bij dit werkschip, en doet uit de doeken wat de slimme engineers in Delft bedacht hebben.
Het concept van de Pioneering Spirit stamt uit de jaren ’80. Allseas CEO Edward Heerema bedacht dat je met twee olietankers als romp van een enorme catamaran in staat bent om productieplatforms op zee te installeren of te verwijderen.
Een expert van Allseas legt uit dat je bij het verwijderen van deze top sides eerst ‘stempelt’. Een voor deining gecompenseerde constellatie van stalen balken duwt aan de onderzijde tegen de top side. In de rompen van het schip bevinden zich druktanks en hydrauliek die energie accumuleren, om het mogelijk te maken om vervolgens een productieplatform van 48.000 ton – 48.000 VW Golfjes uit de jaren ’90 – in 9 seconde, 4 m omhoog te liften.
Dieselgeneratoren aan boord kunnen een piekvermogen leveren van 96.000 megawatt. Dat is nodig wanneer het schip met twaalf elektrische roerpropellers exact stil moet liggen in hoge golven, het lift-systeem voor deining moet compenseren en een platform van zijn onderstel tilt. Nu werkt het schip voornamelijk voor de olie- en gassector, maar Allseas geeft ook een mooi kijkje in de verre toekomst van dit soort schepen als het gaat om duurzame energieprojecten.