Nieuws
0

Toyota zet in op brandstofcellen

Teake Zuidema

Toyota presenteerde op de Tokyo Motor Show de FCV Concept, een vingeroefening voor een fabrieksauto met brandstofcel, die in 2015 op de markt moet komen.

Met deze opvolger van de twee jaar geleden getoonde FCV-R laat de Japanse autofabrikant de laatste ontwikkelingen van zijn waterstofaangedreven auto’s zien.

De uiteindelijke fabrieksauto moet rond de € 50.000 euro gaan kosten. Justin Ward – manager powertrains systems van Toyota – zegt in Technology Review dat deze relatief lage prijs voor een personenwagen met brandstofcel mogelijk is door lichtere en efficiëntere brandstofcellen. Toyota is er volgens Ward in geslaagd een brandstofcel te maken die veel minder platina nodig heeft als katalysator. Ook heeft het bedrijf een nieuw membraan ontwikkeld dat gemakkelijker waterstofionen doorlaat.

De FCV Concept lijkt sterk op de FCV-R, maar is alweer een stapje dichterbij een auto geschikt voor massaproductie. De nieuwste concept car heeft een actieradius van 500 km. Het voltanken van de twee hogedruktanks (70Mpa) duurt drie minuten. De brandstofcel levert 100 kW (136 pk) en opereert het best bij een constante snelheid. De auto heeft daarom een batterij aan boord die een boost levert wanneer meer acceleratie nodig is. Volgens Toyota kan een volgetankte FCV Concept een Japans gezin een week lang voorzien van stroom.

Toyota’s bestuursvoorzitter Takeshi Uchiyamada zei in september dat zijn bedrijf volledig inzet op hybride aandrijving, zoals die van de Prius, en op brandstofcellen, zoals de FCV. ‘Toyota zal geen volledig elektrische auto ontwikkelen omdat we geloven dat daar nog geen markt voor is’, zei Uchiyamada in de Wall Street Journal. De aandrijving voor de volledig elektrische versie van Toyota’s RAV-4 wordt geleverd door het Amerikaanse Tesla en is alleen te koop in Californië.

Onderwerp:
EnergieVervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten