Mischa Brendel
- Transport in vacuüm
- Internationale wedstrijd
- Bijzonder remsysteem
Aanstaande vrijdag en zaterdag presenteert een studententeam van de TU Delf in het Amerikaanse Texas zijn ontwerp van de Hyperloop, een transportconcept voorgesteld door Elon Musk, de man achter Tesla en SpaceX. Musk kwam in 2013 met het concept van een extreem snel transportsysteem door een nagenoeg luchtledige buis. Vorig jaar schreef SpaceX een internationale wedstrijd uit om dit concept verder uit te werken.
‘Ons ontwerp maakt gebruik van permanente magneten om boven de aluminium platen van het spoor in de buis te blijven zweven’, legt team captain Tim Houter van Team Delft Hyperloop uit. In het eindontwerp geeft een lineaire motor aan het begin van de buis de Delftse capsule een beginsnelheid mee, waarvan de meeste energie door een tweede lineaire motor wordt teruggewonnen als remenergie.Dit eindontwerp is anders dan het competitieontwerp voor een model op halve schaal dat de winnaars mogen bouwen op een bestaande testbaan (met bestaande aandrijving). Hierbij wordt de capsule bij de start weggeduwd met een snelheid van 360 km/h.
Het halveschaalmodel van de Delftenaren biedt ruimte aan enkele passagiers die in een luxe stoel zitten en de omgeving via een beeldscherm kunnen zien, vertelt technisch manager Mars Geuze: ‘We willen de passagiers een zo ruimtelijk mogelijk gevoel geven.’ Op het ingebouwde remsysteem is het team bijzonder trots. Houter: ‘De magneten die de trein in balans houden, bewegen zonder stroomverbruik langzaam naar elkaar toe en remmen zo de trein af, zonder dat deze de aluminium platen raakt waarover hij zweeft.’ Dit betekent dat de capsule automatisch afremt, mocht de stroom uitvallen.
Het team hoort meteen of ze doorgaan naar de volgende ronde van de wedstrijd.
Update: Team Delft Hyperloop heeft in de wedstrijd de tweede plaats weten te bemachtigen: de Delftenaren moesten alleen het team van het Amerikaanse MIT voor zich laten. Tevens won Team Delft Hyperloop de prijs voor het meest innovatieve ontwerp. Samen met twintig andere teams hebben de Delftenaren zich geplaatst voor de volgende fase van de wedstrijd. Deze zomer zullen ze hun 1:2 schaalmodel testen in Californië.