NS
Techniek is al 175 jaar lang dé basis van het succes van NS. Het zorgt ervoor dat de treinen rijden, maar ook dat deze veilig, comfortabel en duurzaam zijn. Zo komt er op het gebied van techniek veel kijken. Zo ook het verwerven van nieuw materieel.
Salome Welling de Arruda (hoofd Kwaliteit Refurbishment en Overhaul) vertelt over wat er komt kijken bij het aankopen van nieuw materieel: “Drie nieuwe typen treinen tegelijk aanschaffen, dat is een megaoperatie. En dan ook nog eens bij verschillende treinbouwers: 118 Sprinters Nieuwe Generatie bij het Spaanse CAF, 58 Flirt-3 Sprinters bij de Zwitserse fabrikant Stadler en een groot aantal Intercity’s Nieuwe Generatie (ca. 25.000 zitplaatsen) nog in de aanbestedingsfase. Samen goed voor zo’n twee miljard euro. Dan wil je zeker weten dat er ook écht goede treinen komen.”
“Goed kun je op veel manieren interpreteren” zegt hij: “Technisch gezien zijn het allemaal uitstekende treinbouwers. Tegelijkertijd moet het materieel ook optimaal aansluiten bij de wensen van de Nederlandse treinreiziger; denk aan brede deuren voor veel in- en uitstappers, energiezuinige technologieën en rolstoeltoegankelijkheid. Daarnaast moeten de treinen makkelijk en efficiënt te onderhouden zijn in de gemiddeld veertig jaar dat ze in Nederland dienst gaan doen. Ver vooruitkijken, dat is belangrijk in ons werk.”
Techniek brengt NS steeds verder. Maar we zijn er nog niet. Daarom zoeken we hightech professionals die ons daar brengen waar we willen zijn.
Voor dit laatste wordt nadrukkelijk de expertise van de collega’s van Refurbishment & Overhaul betrokken. Hier zitten onder meer quality engineers die de trein letterlijk uit hun hoofd kennen. Belangrijker nog: ze weten hoe een initiële specificatie door de komende jaren heen uitwerkt in het dagelijks onderhoud. Zo weten ze precies wat technisch gezien wél en wat níet tot een echt goede trein leidt, nu en in de toekomst. Daarom zijn ze nauw betrokken bij de nieuwbouwproductie, kijken op locatie mee, leggen de basis voor onderhoudsvoorschriften die aansluiten bij onze eigen processen en bepalen de cruciale punten bij controles tussentijds en bij afname. Zo spelen zij een unieke rol waar het gaat om het comfort van de Nederlandse treinreiziger.
Wil je meer technische verhalen van NS lezen? Kijk dan op nstechwerk.nl