Thomas van de Sandt
De combinatie Heijmans, VolkerWessels en Boskalis mag de uitbreiding van de A4 tussen Delft en Schiedam, waaronder de bouw van een twee kilometer lange tunnel, realiseren.
De winnende combinatie schreef voor 300 miljoen euro in op het project, maar liefst 100 miljoen en 200 miljoen euro goedkoper dan de overige twee – buitenlandse – consortia die meedongen naar het project.
Volgens de Nederlandse bedrijven heeft de relatief lage inschrijfprijs te maken met het innovatieve ontwerp, waar men overigens voorlopig nauwelijks iets over loslaat. Kern is dat de bouwcombinatie op meerdere plekken tegelijk aan de slag gaat, van standaard tunnelelementen uitgaat en gebruik maakt van de natuurlijke kleilaag bij de aanleg van de bouwkuip.
De uitbreiding van de A4 tussen Delft en Schiedam bestaat uit zeven kilometer snelweg. Onder het project valt de bouw van een twee kilometer lange landtunnel inclusief tunneltechnische installaties, een aqua- en ecoduct, een aantal kruisende kunstwerken, geluidschermen over een lengte van 12 kilometer, de ombouw van het knooppunt Kethelplein, het aanbrengen van nieuwe deklagen op de bestaande A4 Noord en de A20 en het onderhoud aan de technische installaties tot acht jaar na de oplevering.
Rijkswaterstaat heeft in het meerjarenplan 869 miljoen euro gereserveerd voor de uitbreiding van de A4, veel minder dus dan nu wordt uitgegeven. Heijmans en VolkerWessels ontvangen beide 125 miljoen euro van de contractsom. Boskalis zit voor 50 miljoen euro in het project.
De werkzaamheden starten na de definitieve gunning later dit jaar en duren naar verwachting tot 2015.