Teake Zuidema
In 2008 gaf Nasa vier verschillende teams de opdracht concepten te ontwerpen voor het passagiersvliegtuig van 2035.
Dat vliegtuig moet zeventig procent minder brandstof gebruiken, zeventig decibel minder geluid maken en ook veel minder stikstofoxide uitstoten. In dit kader onthulde Boeing zijn SUGAR (Subsonic Ultra Green Aircraft Research) Volt concept; een vliegtuig met een hybride aandrijving, een combinatie van een gasturbine met een serie accu’s.
Â
Het tweemotorige vliegtuig gebruikt alleen brandstof bij het opstijgen en het landen. In de lucht vliegt het op de accu’s. Volgens Boeing verbruikt het vliegtuig zeventig procent minder brandstof dan de huidige generatie vliegtuigen. Het totale energieverbruik van dit concept ligt 55 procent lager.
Â
Dankzij het lage gewicht en de hybride aandrijving heeft de SUGAR slechts een zeer korte landingsbaan nodig. Het vliegtuig heeft wel extreme dunne en lange vleugels waardoor het veel parkeerruimte nodig heeft. Ook MIT, GE en Northrup Grumman hebben een concept 2035 ontworpen voor een subsonisch vliegtuig. Deze vliegtuigen kunnen alleen zeventig procent brandstof besparen door domweg langzamer te vliegen, met een snelheid van Mach 0.7.
Â
http://www.nasa.gov/topics/aeronautics/features/future_airplanes_index.html