Mischa Brendel
De Franse vliegtuigbouwer Dassault Aviation heeft op 21 oktober tijdens het jaarlijkse congres van de National Business Aviation Association in Las Vegas zijn nieuwe zakenvliegtuig getoond: de Falcon 5X.
De jet heeft letterlijk een Nederlands staartje: het ontwerp van de staart is afkomstig van Fokker, die de staart ook zal produceren. De staartvlakken worden vervaardigd van een lichtgewicht materiaal en het staartroer zal ‘state-of-the-art thermoplastics’ bevatten. Om welke materialen het precies gaat, kan Fokker niet zeggen. De staarten worden gebouwd in de FokkerÂfabrieken in Papendrecht en Hoogeveen.
De Falcon 5X is volgens Dassault 50 % efficiënter in brandstofverbruik dan concurrerende vliegtuigen. De cockpit krijgt een head-up display, die voor piloten relevante informatie op de ruit projecteert. Dit moet vooral bij slecht zicht extra ondersteuning bieden. Het Franse Safran Snecma en Amerikaanse General Electric leveren de twee Silvercrest-motoren van het vliegtuig. Ook deze motoren zijn geënt op een lager energieverbruik. Het bereik van de Falcon 5X bedraagt 9.630 km, groter dan de afstand tussen Londen en Los Angeles.
Behalve zuinig vliegen levert Dassault volgens eigen zeggen ook een ruim vliegtuig: de cabine van de 5X , die ruimte biedt aan zestien passagiers, zou de grootste doorsnee hebben van alle vliegtuigen in dit segment en is met 1,98 m relatief hoog.
De eerste vlucht van de Falcon 5X staat gepland voor het eerste kwartaal van 2015; eind 2016 moet het vliegtuig volledig gecertificeerd zijn. Voor al deze luxe moet men wel wat geld overhebben: de 5X kost een slordige 32 miljoen euro.