Rob van Ginneken
Na een jarenlange ‘imagoherstellende’ publiciteitsaanloop is Volkswagens elektrische generatie eindelijk werkelijkheid. Bij de eerste testritten met de ID.3 blijkt dat Volkswagen Group met zowel de auto als de regeltechniek en het softwareconcept nieuwe wegen inslaat. Hij heeft Golf-afmetingen, maar door zijn ‘skateboard platform’ bodemgroep (met de zware lithium-ion-accu en e-motor onderin) biedt hij limousine interieurruimte.
Je herkent de schaduw van Tesla, met een dashboardconcept met grote beeldschermen, vergaande connectiviteit en spraakbediening. De ID.3 activeert wanneer je de rem aantipt. De acceleratie is vervolgens sportwagenachtig en zijn wegligging profiteert van het lage zwaartepunt.
Helaas blijken de compleet nieuwe elektronica en eigen software nog onaf; van de smartphone-koppeling via de stembediening en augmented reality voorruitprojectie. Nog geen virtueel op het wegdek geprojecteerde informatie dus.
Zorgwekkend, want dit ‘Modulaire Elektrische Bouwblokken’ platform en zijn elektronicastructuur komen in een dertigtal modellen van de concernmerken. Belangrijk: het is voor Volkswagen Group tevens een nieuw businessmodel. De elektronica en adaptieve software-architectuur zijn daarop afgestemd.
Woordvoerder Tekotte: ‘Ford heeft al een licentie. Wat betreft de softwareproblematiek: we voeren vanaf september upgrades door. De augmented reality en de applicatie connectiviteit zijn slachtoffer van corona, mede omdat we niet met Californische partijen als Apple konden werken.’
R&D-technici kijken dieper: ‘In plaats van de traditionele 50-60 ECU’s (electronic control units) en een CAN-bus (Controller Area Network) zijn er nu twee zeer krachtige ICAS1 (in-car application) servers, met Volkswagen-software, [voor de interne aansturing]. Het systeem kan upgrades en updates krijgen. Veelal draadloos. Bij zo’n conceptuele stap zal je altijd fouten maken, zeker nu we enorm veel functies over de ICAS sturen.’
Met het oog op de businesscase van het totale concept ontwikkelt Volkswagen platforms voor de hardware en software. De tegengestelde route van Tesla, menen de R&D-specialisten: ‘Zij hadden hun eigen elektronica en bouwden daar een auto omheen. Wij moeten ‘omdenken’ van hardware naar software.’
‘We werken met een adaptief concept dat andere gebruikers een ontwikkelingskit biedt. Adaptieve AutoSAR (automotive open source architectuur) is onderdeel van een mondiaal platform waar je van alles mee kunt doen. In de ID.3 leveren we zelf voorgeïnstalleerde functies die je later kunt ‘aanzetten’. We denken aan een shell met tien optionele systemen die je na bepaalde tijd testen al dan niet koopt. Gekochte features horen bij de eigenaar en kunnen meegaan naar een volgende auto.’
Volkswagen vergelijkt het met de ontwikkeling van de smartphone. Het platform is de basis waar je mee kunt ‘werken’. Als het klaar is. Onderdeel daarvan is een ‘abonnement’ voor het laden, naar voorbeeld van telefoonproviders met grotere en kleinere ‘bundels’.
Bekijk voor meer details hier de presentatie