Nieuws

Walstroomproject voor zeeschepen bij APMT Maasvlakte II: grote stap richting een duurzame haven

© APM Terminals Maasvlakte II

Vanaf 2028 zullen zeeschepen die aanmeren bij APM Terminals Maasvlakte II (APMT MVII) gebruik kunnen maken van walstroom. Dit is een belangrijke ontwikkeling in de verduurzaming van de Rotterdamse haven. APMT MVII heeft hiervoor een overeenkomst ondertekend met Rotterdam Shore Power, een samenwerkingsverband tussen Havenbedrijf Rotterdam en energiebedrijf Eneco. Deze samenwerking maakt het mogelijk dat schepen tijdens hun verblijf aan de kade worden voorzien van schone, elektrische energie in plaats van hun eigen dieselgeneratoren te gebruiken.

Door de walstroomvoorzieningen wordt de CO2-uitstoot bij APMT MVII met bijna 7.000 ton per jaar verminderd. Naast CO2 zal ook de uitstoot van stikstof en fijnstof aanzienlijk dalen, wat bijdraagt aan een schonere lucht in de regio. De verwachting is dat schepen jaarlijks ongeveer 13.000 MWh aan stroom zullen gebruiken wanneer zij zijn aangesloten op het elektriciteitsnet van de terminal.

De overeenkomst met Rotterdam Shore Power is het resultaat van jarenlange voorbereiding en partnerschap. Samen werken beide partijen aan de ontwikkeling en implementatie van de walstroomvoorzieningen, die naar verwachting vanaf 2028 operationeel zullen zijn. Hiermee loopt APMT MVII vooruit op Europese regelgeving die voorschrijft dat containerschepen vanaf 2030 verplicht gebruik moeten maken van walstroom.

Gezamenlijke ambities voor duurzaamheid

De introductie van walstroom sluit aan bij de duurzaamheidsambities van APMT MVII. Het doel van het bedrijf is om de meest duurzame en efficiënte toegangspoort van Europa te worden. Volgens Harold Kunst, CEO van APMT MVII, is het aanbieden van walstroom aan klanten een logische stap in de wereldwijde strategie om de uitstoot van de maritieme sector te minimaliseren. “Deze samenwerking met Rotterdam Shore Power helpt ons om de haven van Rotterdam te positioneren als een voorloper op het gebied van duurzaamheid,” aldus Kunst.

Ook Rotterdam Shore Power benadrukt het belang van de samenwerking. Directeuren Ina Barge en Tiemo Arkesteijn voegen hieraan toe: “Met de toevoeging van APMT MVII aan ons walstroomportfolio zetten we een belangrijke stap in het verder verduurzamen van de Rotterdamse haven en het verminderen van schadelijke emissies.”

© APM Terminals Maasvlakte II

Een stillere en schonere haven

Naast het verminderen van de uitstoot heeft walstroom nog een bijkomend voordeel: minder geluidsoverlast. “Walstroom is een effectieve manier om niet alleen de uitstoot van zeeschepen te verminderen, maar zorgt er ook voor dat er minder geluid is aan de kade”, zegt Brigit Gijsbers, plaatsvervangend directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. “Het is mooi om te zien dat de haven van Rotterdam deze stap zet in de richting van een duurzamere toekomst.”

APMT MVII is al een CO2-emissievrije terminal, waarbij gebruik wordt gemaakt van energiezuinige en milieuvriendelijke faciliteiten. De meeste apparatuur op de terminal, waaronder volledig elektrische Lift Automated Guided Vehicles (L-AGV’s) die containers vervoeren, draaien op groene stroom opgewekt door windenergie. Deze voertuigen dragen niet alleen bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot, maar zorgen ook voor minimale geluidsoverlast, wat bijdraagt aan een stillere en schonere havenomgeving.

Onderwerp:
EnergieMaritiem

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten
×