Robert Visscher
Een tsunamiwaterkering die zowel de negatieve als positieve vloedgolf pareert. Met deze Twin Wing Tsunami Barrier won de Nederlandse uitvinder Johann van den Noort de prestigieuze Wall Street Journal Technology Innovation Award. Een van zijn andere uitvindingen had de New Yorkse metro droog kunnen houden.
Voordat een tsunami als een reusachtige muur van water het land bereikt, trekt de zee zich terug. Deze negatieve golf maakt de positieve golf, die vanuit de zee komt, alleen maar groter. ‘Daarom bedacht ik een waterkering die beide golven tegenhoudt’, zegt Van den Noort. Met als gevolg dat de tsunami tot wel 3,30 meter minder hoog wordt.
De Twin Wing Tsunami Barrier bestaat uit een grote betonnen constructie met twee stalen wanden en heeft een afmeting van 30×24 m. Het geheel ligt op ongeveer twee kilometer van de kust, op tien meter diepte. De stalen wanden liggen in de ruststand uitgeklapt op de zeebodem, de één richting de kust, de andere richting de diepe zee. ‘Daardoor is de zee als vaarroute te gebruiken en zitten de wanden niemand in de weg. Veel steden die langs de kust liggen, hebben havens die door deze waterkering bevaarbaar blijven. En een rivier kan water lozen in zee.’
Zodra een tsunami de kust nadert, trekt het water zich eerst terug. ‘Dat stroomt richting de diepe zee. Aan de stalen wand die richting de kust ligt, zit een spoiler. De stuwkracht van het terugtrekkende water trekt via die spoiler een negen meter hoge wand omhoog. Deze blokkeert de terugtrekkende golf.’
Met als gevolg dat dit water zich niet bij de positieve vloedgolf voegt, die zich op diepe zee vormt. ‘Zodra deze golf de waterkering nadert, duwt het water tegen de spoiler van de andere stalen wand aan.’ Ook deze wand van dertien meter komt omhoog te staan. ‘Dat is hoog genoeg blijkt uit tests en berekeningen. Omdat de negatieve golf zich niet bij de positieve voegt, wordt de tsunami fors minder hoog’, meldt Van den Noort. Bovenaan de wand die de tsunami pareert zit een zogenaamde diffuser. ‘Dat stuk loopt schuin omhoog richting de diepe zee. Deze diffuser stuurt de golf terug de zee in.’
De wanden klappen niet terug onder het watergeweld, dankzij twee sterke nylon kabels. ‘Bovendien zit aan de andere kant van de kleppen ook water, dat voor stevigheid zorgt.’ De gehele kering weegt maar liefst vijfduizend ton en zit verankerd in de grond met staal en beton.
Vanuit Azië is al belangstelling getoond voor de waterkering van Van den Noort. Zijn bedrijf Van den Noort Innovations is in onderhandeling over de plaatsing van de kering over een breedte van bijna drie kilometer voor de kust van Phuket (Thailand). ‘Onze uitvinding had ook de steden in Japan kunnen beschermen tegen de tsunami. Die steden liggen in baaien, die we over een breedte van een tot twee mijl kunnen beschermen.’
Van den Noort is al succesvol met een andere waterkering tegen overstromingen in steden. Dat systeem wordt momenteel aangelegd bij tachtig metrostations in Londen (Engeland). ‘Hadden ze mijn waterkering maar in de metro van New York gehad, dan was die niet overstroomd tijdens de orkaan Sandy’, aldus de uitvinder.
Deze Self Closing Flood Barrier bestaat uit een polyester keerwand die in de grond in een bassin verstopt zit. ‘De wand sluit binnen een halve minuut en voorkomt ontzettend veel overlast.’ De kering heeft een eigen put, die aangesloten zit op het riool. ‘Dat stroomt altijd als eerste over bij een overstroming.’ Zodra de put een kritische grens passeert, stroomt het water automatisch naar het bassin met de polyester keerwand en duwt deze omhoog. De wand stijgt door het water en sluit de onder- en zijkant van de ingang waterdicht af.
Het systeem wordt wereldwijd toegepast, onder meer bij de National Archives in Washington DC (Verenigde Staten). Daar zitten twee waterkeringen van 2,5 meter hoog en acht meter breed onder een drempel van twee lager gelegen ingangen. ‘Daardoor kan het water bij een overstroming niet naar binnen en blijft het archief met waardevolle documenten droog.’