Mischa Brendel
Op 4 december gaf minister Schultz het officiële startsein voor de wegverbreding van de A1 en de A6 tussen Diemen en Almere. Het is het tweede deelproject van de weguitbreiding tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA), het grootste wegenproject van de laatste jaren.
Bij deze gaat het om in totaal 63 km aan wegverbreding om het aantal files op deze wegen te verminderen.
De wegverbreding op de A1 en de A6 loopt over een lengte van 23 km. In totaal worden er 60 nieuwe kunstwerken gebouwd, waaronder een tweede Hollandse Brug en een 65 m breed aquaduct onder de Vecht; het breedste aquaduct van Europa. Bij Muiden wordt de A1 verlegd, waarmee ‘de snelweg uit de achtertuin van de inwoners verdwijnt’, aldus Schultz. Het deelproject is in 2020 gereed.
In 2012 startte het eerste deelproject, de wegverbreding tussen de A10-Oost en de A1 Diemen. Deze werkzaamheden moeten komende zomer voltooid zijn.
Hiernaast bestaat het SAA-project uit nog drie deelprojecten: de wegverbreding tussen Holendrecht en Diemen op de A9 naar 2×4 rijstroken, de uitbreiding van de A6 Almere Havendreef – Almere Buiten-Oost naar 2×5 rijstroken en de uitbreiding van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht naar 2×4 rijstroken. De werkzaamheden van deze deelprojecten starten respectievelijk in 2014, 2015 en 2017.
Het complete project is begroot op € 4,7 miljard.