Mischa Brendel
Het kunnen meten van de wielen van een trein terwijl deze rijdt, levert veel tijdsbesparing op. Het Duitse bedrijf ALTHEN Sensors & Controls heeft nu zo’n meetsysteem ontwikkeld.
Normaliter worden de wielen van treinen tijdens onderhoudsbeurten gemeten: klopt de diameter nog, is het profiel nog in orde, of zijn er andere mankementen? Met het 3d-meetsysteem van ALTHEN, dat om de rails wordt geplaatst, kunnen deze metingen echter verricht worden terwijl een trein passeert. Vijf laserscanner voeren de diverse metingen uit. Momenteel mogen treinen hierbij niet harder dan 50 km/h rijden, maar ALTHEN werkt aan een upgrade van de sensoren, waarbij snelheden tot 350 km/h mogelijk zijn. Ook moet elk treinwiel zijn eigen RFID-code hebben, evenals de trein zelf. De gemeten data worden automatisch doorgestuurd.
Eenzelfde systeem is beschikbaar voor het meten van de wielen van trams. Dit systeem bevat een extra laserscanner, omdat deze wielen dichter op elkaar staan en ook dichter op het rijtuig.
ALTHEN presenteert het nieuwe systeem in september op InnoTrans, een internationale beurs op het gebied van technologieën voor de transportsector.