Hilde de Laat
Zes oud-leden van het Solar Team Eindhoven willen een zonneauto op de markt brengen en hebben daartoe Atlas Technologies BV opgericht. De voormalige TU/e-studenten willen zich richten op de westerse markt, en publiceren over enkele maanden hun eerste plannen.
‘Wij geloven dat de zonneauto een essentieel missend puzzelstukje is in de huidige energietransitie. In 2030 moet de brandstofauto overbodig zijn. Een commerciële zonneauto is technisch en zakelijk haalbaar’, aldus Lex Hoefsloot, een van de oprichters van Atlas Technologies. Elektrische auto’s hebben volgens Hoefsloot één groot nadeel: ze zijn afhankelijk van bepaalde infrastructuur zoals laadpalen en een toereikend energienet. Een zonneauto heeft hier geen last van.
Hoefsloot: ‘De zonneauto’s Stella en Stella Lux (die meededen aan de tweejaarlijkse World Solar Challenge, zie foto, red.) kunnen enkel op zonnekracht 60.000 km rijden per jaar, dat is voor een commerciële auto niet nodig. We kunnen blijkbaar een auto ontwerpen die groter, zwaarder, comfortabeler en veiliger is. Zodat hij meer op een normale auto lijkt.’
De oud-studenten zijn op dit moment in overleg met de Nederlandse auto-industrie. Ze bepalen daarna of ze de zonneauto als componenten of als volledige auto op de markt willen brengen. Hoefsloot: ‘We richten ons nu op drie technische aspecten: De zonnepanelen moeten in meerdere richtingen kunnen krommen. De auto moet onder de 1.000 kg wegen, bijvoorbeeld met behulp van koolstofvezel. En we willen de aerodynamica verbeteren, zodat een kleinere, en dus lichtere, batterij volstaat. Tegelijkertijd moet de auto uiteraard esthetisch mooi blijven.’ Over twee tot vier jaar moet de auto op de markt verschijnen.