Tijdige leveringen, of On-Time Delivery, is cruciaal voor retailers om hun concurrentiepositie te versterken en klantloyaliteit te stimuleren. In een steeds meer gedigitaliseerde en veeleisende markt verwachten klanten niet alleen hoogwaardige producten, maar ook dat deze producten op het juiste moment worden geleverd.
Retailers die in staat zijn om consistente en betrouwbare leveringsschema’s te handhaven, kunnen niet alleen concurreren op productkwaliteit, maar ook op klantenservice en efficiëntie in de toeleveringsketen. Deze focus op on-time delivery stelt retailers in staat om positieve winkelervaringen te creëren, herhaalaankopen aan te moedigen en een reputatie van betrouwbaarheid op te bouwen die essentieel is in een markt waar keuzes overvloedig zijn. Bovendien vergroot een succesvolle implementatie van on-time delivery de mogelijkheid voor retailers om flexibel in te spelen op seizoensgebonden pieken en veranderende klantenvoorkeuren, waardoor ze hun positie als brancheleiders kunnen versterken.
Wat is On-Time Delivery (OTD)?
Een tijdige levering (On-Time Delivery of OTD) betekent dat een bestelling is geleverd op of vóór de geplande leverdatum. De OTD wordt als volgt berekend: OTD = Totaal aantal geleverde bestellingen / aantal leveringen dat aankwam na de afgesproken leverdatum
Maar voordat het percentage tijdige leveringen kan worden berekend, moet een redelijk tijdsbestek worden gekozen waarbinnen leveringen als ‘op tijd’ worden beschouwd. Veel bedrijven kiezen voor een tijdvenster van drie dagen of minder.
Wanneer een bedrijf bijvoorbeeld belooft om een product uiterlijk op 23 december bij de klant te bezorgen, dan wordt het als op tijd beschouwd wanneer het tussen 20 en 23 december wordt geleverd. Als het product na 23 december aankomt, wordt het beschouwd als een te late levering.
De negatieve gevolgen van late leveringen
Nadat de OTD is berekend, is het tijd om deze te verbeteren. Om te beginnen moeten de problemen worden aangepakt die ervoor zorgen dat leveringen te laat komen. Enkele veelvoorkomende oorzaken zijn: problemen met het voorraadbeheer, de orderverwerking en de levering.
Bestellingen die na de beloofde leverdatum worden bezorgd, kunnen leiden tot slechte recensies, hogere kosten en verlies van klanten:
- 45% van de klanten koopt waarschijnlijk nooit meer iets bij een bedrijf als een pakket te laat wordt afgeleverd.
- 1 op de 3 klanten laat een slechte recensie achter of plaatst een bericht op sociale media na een slechte bezorgervaring.
- Als levertijden te lang zijn, plaatst bijna de helft van de omnichannel-consumenten hun bestelling ergens anders.
5 tips om je levertijden te verbeteren
Fulfilment en logistieke processen worden complexer tijdens de feestdagen. Vanwege de grotere ordervolumes, barre weersomstandigheden en de mogelijk grillige supply chain, bereiden bedrijven zich eerder voor dan ooit. Ervoor zorgen dat pakketten op tijd worden afgeleverd is een belangrijk onderdeel van de puzzel. Hieronder volgen een aantal strategieën om het aantal tijdige leveringen te verhogen.
1. Duidelijke doelen stellen
Bedrijven moeten allereerst doelen stellen voor tijdige levering die passen bij hun specifieke bedrijfsbehoeften. Deze doelen moeten worden gecommuniceerd met het hele logistieke team, inclusief de managers van magazijnen en fulfilment centers. Als een bedrijf werkt met een externe logistieke dienstverlener, moeten de doelen ook met dit team worden gedeeld om ervoor te zorgen dat ze aan de verwachtingen kunnen voldoen. En als ze dat niet kunnen, is het misschien tijd om van leverancier te wisselen.
2. Forecasting gebruiken
Het opstellen van prognoses (forecasting) is zeer waardevol om op tijd te kunnen leveren. Er zijn verschillende externe prognosetools beschikbaar om inzicht te krijgen in de supply chain. Het is echter belangrijk om er een te kiezen die rekening houdt met de bestaande voorraadproblemen van een bedrijf, feedback van de sales-afdeling en de geschiedenis van de klantgegevens. Dit zorgt ervoor dat de voorraad op peil blijft.
3. SKU’s snel aanvullen
Naast de juiste prognosemethoden is het net zo belangrijk om een strategie voor het aanvullen van SKU’s op te stellen. Retailers kunnen zo gebruikmaken van geconsolideerde voorraden en de voorraad snel en op het juiste moment naar iedere willekeurige bestemming sturen. Het aanvullen van SKU’s is cruciaal om tijdens de feestdagen op tijd te leveren, omdat hiermee de voorraad in fulfilment centers op peil blijft en kan worden verstuurd zodra een klant een bestelling plaatst.
4. Voorraadbeheer stroomlijnen met automatisering en realtime data
Automatisering, kunstmatige intelligentie en data-inzichten brengen een revolutie teweeg in de logistieke sector. Bedrijven kunnen dankzij de vooruitgang in robotica en automatisering de doorvoer, nauwkeurigheid en efficiëntie van hun fulfilment-activiteiten verbeteren. Tegelijkertijd zijn ze minder afhankelijk van mankracht. Hoe sneller orders worden verzameld, verpakt en verzonden vanuit een fulfilment center, hoe beter de OTD-scores zijn.
5. Microdistributiecentra gebruiken
Het is lastig om grip te krijgen op de afhaal- en bezorgtijden van vervoerders tijdens de hectische feestdagen. Er is echter een effectieve manier om leveringen beter te beheren: door de voorraad strategisch te positioneren met behulp van microdistributiecentra. Door de voorraad te verdelen over lokale fulfilment centers hoeven producten minder kilometers af te leggen tot aan de deur van de klant. Bovendien stelt deze strategie retailers in staat om snelle verzending aan te bieden via hun grootste verkoopkanalen.