Thomas van de Sandt
Het is nog lang geen realiteit, maar Airbus heeft de eerste stap gezet naar een hypersonisch vliegtuig dat in een uur van Amsterdam naar New York kan vliegen. De Europese vliegtuigbouwer verkreeg hiervoor half juli een Amerikaans patent, meldt International Business Times.
Het vliegtuig gebruikt drie typen motoren om een kruishoogte van 30 km en een kruissnelheid van Mach 4,5 te kunnen halen. Twee turbojets laten het vliegtuig verticaal opstijgen en versnellen tot Mach 1. Daarna worden deze straalmotoren ingetrokken en brengt een raketmotor het vliegtuig naar 30 km hoogte. Dan nemen twee stuwstraalmotoren op de vleugels het over om het vliegtuig horizontaal te versnellen tot Mach 4,5.
Volgens het patent is het vliegtuig te gebruiken als passagiersvliegtuig voor zo’n twintig passagiers of voor de luchtmacht als verkennings- of transportvliegtuig. Vooralsnog is het echter meer een concept dan een reëel ontwerp. Voor een veilige én economisch rendabele luchtvaart met deze snelheden zijn nog grote technologische ontwikkelingen nodig. Eerdere hypersonische testvluchten (van rond de Mach 5 en hoger) van de VS, China en Rusland eindigden altijd in een complete mislukking of in een crash na een veelbelovend begin.
Enthousiastelingen die in een uur naar New York willen vliegen, moeten dus nog wel even geduld hebben, zegt ook docent luchtvaarttechniek aan de TU Delft, Joris Melkert, in de Volkskrant. ‘Ik denk dat dit ontwerp niet binnen 25 jaar zal worden gerealiseerd, hooguit alleen voor militair gebruik. Ga maar na: voor de ontwikkeling van de A380, een veel conventioneler ontwerp, had Airbus ook al zeker 15 jaar nodig. Het is niet haalbaar om dit nieuwe, veel revolutionairdere ontwerp snel te realiseren.’