Mischa Brendel
Op de N237 tussen Utrecht en de Bilt is een stille asfaltlaag verrijkt met polymeren aangelegd die de geluidsoverlast met 35 procent heeft doen afnemen door aannemersbedrijf Mourik.
Het asfalt kan dankzij de additieven bovendien bij een temperatuur die veertig graden lager ligt dan bij conventioneel asfalt worden aangelegd. Mourik claimt hierbij een reductie van dertig procent op de koolstofdioxideuitstoot. Ook zou de weg langer meegaan, stelt Jan Kees van Vliet, adjunct-directeur bij Mourik: ‘Het huidige stille asfalt kent een korte levensduur. Door het toevoegen van polymeren verlengen we die aanzienlijk.’ Om welke polymeren het gaat, wil het bedrijf niet zeggen.
Het met polymeren verrijkte asfalt betreft geen proef; het gaat om een voltooid product. In de Verenigde Staten en het Midden-Oosten zijn al proeven uitgevoerd en met succes afgerond met meer dan twee miljoen ton van dit asfalt. Op de N237 is 2.500 ton van het mengsel geplaatst.
Van Vliet hoopt dat het project op de N237 de aandacht van andere opdrachtgevers trekt: ‘We zorgen dat dit type asfalt voldoet aan alle eisen. Het is een product waar behoefte aan is: opdrachtgevers willen stiller asfalt.’
De polymeren worden momenteel in de asfaltcentrale bijgemengd, maar het is ook mogelijk om de polymeren er op een ander moment bij te mengen.