Nieuws
0

Beide Nederlandse zonnewagens in windtunnel Marknesse

Mischa Brendel

Afgelopen dinsdag stond de 21Connect van Solar Team Twente in de windtunnel van de Stichting Duits Nederlandse Windtunnels (DNW) in Marknesse en vandaag was het de beurt van Nuna6 van het Nuon Solar Team. Beide zonnewagens doen in oktober mee aan de World Solar Challenge in Australië.

Solar Team Twente laat weten dat de windtunneltest van de 21Connect nuttige data heeft opgeleverd, waarmee het team de optimale racestrategie voor in Australië kan gaan bepalen. Tijdens de test in de large low speeds facility (LLF) van DNW, ging er een wind met een snelheid van circa 40 km/h door de lage-snelheidswindtunnel. De exacte luchtweerstand van de 21Connect houdt het team echter geheim.

Lees verder onder de foto


21Connect van het Solar Team Twente in de windtunnel in Marknesse (Credit: Gijs Versteeg)

Het Nuon Solar Team meldt dat de weerstand van hun nieuwe zonnewagen maar liefst tien procent lager ligt dan die van voorganger Nuna5 uit 2009. ‘Het is belangrijk dat Nuna6 dé perfecte aerodynamische eigenschappen heeft’, aldus teamleider Pier van Zonneveld. ‘Niet alleen moet de luchtweerstand zo laag mogelijk zijn’, zo lichtte hij toe, ‘ook bepalen de luchtstromen deels hoe onze zonne-auto op de weg ligt. De lucht moet zo ongestoord mogelijk over de auto stromen.’

Lees verder onder de foto


Zonnewagen Nuna6 van het Nuon Solar Team in de windtunnel van DNW (Credit: Jorrit Lousberg)

Volgens het team is de luchtweerstand van Nuna6 minder dan die van een buitenspiegel van een vrachtwagen bij 100 km/h en is het totale verbruik van de zonnewagen ruim tien keer minder dan dat van een moderne elektrische auto. Met een gewicht van 145 kg en een lengte van 444 cm is Nuna6 de lichtste en kleinste auto van het Nuon Solar Team ooit.

Onderwerp:
ElektrotechniekMicro-elektronicaVervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten