Christian Jongeneel
IBM en Peugeot hebben een overeenkomst gesloten om samen te werken aan tools voor data-analyse in het autoverkeer.
Auto’s zitten tegenwoordig tjokvol sensoren en ook de weginfrastructuur omvat veel elektronische systemen, maar al die informatie wordt nog niet in samenhang geanalyseerd. Ook de informatie van mobiele telefoons die automobilisten bij zich hebben, kan erin betrokken worden.
Hoewel beide partijen niet veel details gaven, is duidelijk dat de samenwerking zich richt op twee niveaus. Ten eerste gaat het erom automobilisten van informatie te voorzien, bijvoorbeeld om real time gewaarschuwd te worden voor de gladheid die sensoren in het wegdek 100 m verderop constateren. Ook de informatie van de sensoren in de auto kan hiervoor benut worden.
Het tweede niveau gaat verder dan de afzonderlijke auto’s. Het combineren van gegevens over auto’s, de omgeving (verkeerslichten, signaalborden, enzovoort), het weer en andere factoren leidt tot een datazee waar veel nuttige informatie uit te halen valt. Peugeot zou er bijvoorbeeld informatie uit kunnen halen over het energieverbruik van zijn auto’s afhankelijk van de weercondities op een schaal die nooit met testritten te behalen valt. Verkeersmanagers zouden in veel meer detail de relatie kunnen achterhalen tussen hun maatregelen en het gedrag van automobilisten, met minder files als gevolg.
De overeenkomst past in een bredere strategie van IBM om zich de auto in te vechten. Waar anderen, met name Apple en Google, zich vooral richten op apps om de auto deels mee te bedienen, lijkt IBM zich meer te richten op de infrastructuur daaronder, precies de rol die het in de ict tegenwoordig ook heeft.