Achtergrond

[Blog] Is een slimme stad ook een duurzame stad?

Van digitale beveiligingscamera’s en geautomatiseerde systemen tot sensoren: steeds meer beleidsmakers nemen de term ‘smart cities’ in de mond, waarbij digitale technologieën worden gebruikt om de leefbaarheid van de stad en de levenskwaliteit van haar bewoners te verbeteren.  Maar wanneer spreken we nu écht van een smart city? En hoe draagt technologie bij aan de duurzaamheid van steden?

Dit is een ingezonden blog van Axis Communications.

Het concept ‘smart city’ kent een breed scala aan definities, waarbij het antwoord op wat een smart city precies is, varieert van stad tot stad en land tot land. Afhankelijk van het ontwikkelingsniveau, de bereidheid tot verandering en hervorming, de middelen en ambities van de stadsbewoners zal die definitie verschillen.

Toch kunnen we het over één aspect unaniem eens zijn: een succesvol smart city-project draagt bij aan de gehele levenskwaliteit en leefbaarheid in een stad. Hoe? Door slimme technologieën in te zetten, zoals videocamera’s en sensoren, om kwalitatieve data te verzamelen. Axis Communications, marktleider in videobewaking, richt zich met zijn technologieën op drie gebieden om bij te dragen aan die leefbaarheid: openbare veiligheid, stedelijke mobiliteit en milieumonitoring.

Andrea Sorri, smart city-specialist EMEA bij Axis Communications

“Iedereen heeft een ander antwoord op de vraag: “wat is een smart city?”. Afhankelijk van de prioriteiten van je stad, zal de één zeggen dat een smart city draait om duurzame, economische ontwikkelingen terwijl de ander gelooft dat het om technologische vooruitgang gaat. Bij Axis draait het hoofdzakelijk om het verbeteren van de leefbaarheid van een stad. Met onze technologieën willen we een positieve impact creëren op de levenskwaliteit van de bewoners.”

Milieumonitoring

Omgevingsfactoren als luchtkwaliteit en geluidsoverlast monitoren is essentieel voor de duurzaamheid van slimme steden en het waarborgen van de gezondheid en het welzijn van haar inwoners. Luchtkwaliteit is namelijk de schadelijkste milieubedreiging voor de menselijke gezondheid, gevolgd door geluidsoverlast. Die laatste zal binnen een vijftal jaar waarschijnlijk plaats één innemen.

Als stad kan je hier concreet mee aan de slag via de installatie van sensoren die de luchtkwaliteit meten te combineren met videobewaking. De sensoren kunnen stadsbesturen vroegtijdig waarschuwen voor problemen en camera’s geven een visuele verificatie, waardoor de hulpdiensten een passende actie kunnen ondernemen.

In het geval van geluidsoverlast combineer je bijvoorbeeld geluidssensoren met camera’s. Daardoor kan je niet enkel zaken als agressie, geweld en autoalarmen detecteren, maar ook het volledige geluidsbeeld van een wijk in kaart brengen. Zo weet je of er al dan niet veel geluidsvervuiling is, wat een direct effect heeft op de leefbaarheid in de wijk en de gezondheid van de mensen die er wonen.

Stedelijke mobiliteit

Transport binnen een stad heeft liefst een zo minimaal mogelijke negatieve impact op het milieu. Dit houdt namelijk rechtstreeks verband met de luchtkwaliteit en geluidsvervuiling. In een smart city pak je dat aan door videobewaking te combineren met omgevingssensoren. Het waarborgt de veiligheid van burgers en het personeel in openbaar vervoer, je kan toezicht houden op het wegverkeer, transportinfrastructuur plannen en beheren om zo de impact op het milieu te minderen en mobiliteit te ondersteunen door bijvoorbeeld het aantal vrije parkeerplaatsen aan te geven.

Openbare veiligheid

Veel steden houden ook de veiligheid van hun burgers hoog in het vaandel en daar speelt videobewaking een fundamentele rol in. In plaats van uitsluitend te vertrouwen op handmatige monitoring, kunnen steeds intelligentere video-analyses meerdere videostreams monitoren. Daardoor kan je afwijkingen, ongebruikelijke patronen, specifieke objecten of verdacht gedrag snel opmerken en kunnen steden actie ondernemen, zoals de hulpdiensten inschakelen.

Andrea Sorri

“Eén van de grootste uitdagingen om van een stad een smart city te maken? Steden moeten hun silo’s afbreken opdat het delen van gegevens in de hele stad mogelijk wordt. Daarom willen we bij Axis met zoveel mogelijk gemeentes rond de tafel zitten om besluitvormers bewust te maken van het feit dat zij degenen zijn die de combinatie van verschillende systemen mogelijk kunnen maken. Er zijn al verschillende steden, zoals Antwerpen en Maastricht, die goed op weg zijn om een smart city te worden, maar velen zijn zich nog niet bewust van de digitale mogelijkheden die er bestaan of lopen achter op de implementatie ervan. Dat komt doordat elke stad uiteraard zijn eigen prioriteiten heeft.”
Onderwerp: Milieu

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief

Relevante berichten
×