Nieuws
0

BMW i8: Hybride met 260 kW vermogen

Stef Stienstra

BMW onthult op de Beijing Motor Show (23 april) de BMW i8 Concept Spyder, het derde studiemodel van de BMW i-serie.

De open tweezitter valt met name op door zijn zuinige en krachtige aandrijftechnologie, door BMW ‘eDrive’ genoemd. Binnen dit plug-in-hybride-concept levert een 1,5 liter driecilindermotor met turbo het opvalland hoge vermogen van 164 kW. De in eigen huis ontwikkelde elektromotor (96 kW) assisteert wanneer nodig; het gecombineerde vermogen bedraagt dan maar liefst 260 kW.

De auto is extreem licht dankzij een aluminium basis en koolstofvezelversterkte opbouw, waardoor de auto serieuze sportwagenprestaties neerzet, zoals een acceleratie van 0 naar 100 km/h in vijf seconden en een (begrensde) topsnelheid van 250 km/h. Dit hoge prestatieniveau gaat samen met een zeer laag gemiddeld verbruik van drie liter per honderd kilomter. Bovendien kan de Spyder een afstand van dertig kilometer puur elektrisch afleggen. De BMW i8 Concept Spyder is daarnaast een prototype met een aantal opvallende nieuwe constructies, zoals de naar boven opendraaiende deuren. In de bagageruimte zijn twee elektrische kickboards ondergebracht, een soort kruising tussen een skateboard en een step voor ‘flexibele mobiliteit buiten de auto’, aldus BMW.

In het interieur zitten opties voor smartphones ingebouwd, zoals ‘carfinder’ (om de auto op grote parkeerterreinen te kunnen terugvinden), een functie om de dichtstbijzijnde laadstations te tonen, de accu’s op te laden op vooraf ingestelde tijden en om de actuele laadtoestand van de accu te bekijken. Het volledig opladen van de accu vergt ongeveer één uur en 45 minuten.

Onderwerp:
ElektrotechniekMicro-elektronicaVervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten