Teake Zuidema
The Engineer heeft een mooie reportage over het Britse team dat in Portsmouth bezig is een superzeilboot te bouwen. Schipper Ben Ainslie wil in juni 2017 voor het eerst sinds 1851 de America’s Cup naar Groot-Brittannië brengen.
Martin Whitmars, voormalig directeur van het formule 1-team van McLaren, is teamleider. De boot weegt 5,8 ton en heeft een 27,3 m hoge aerofoil, een vleugel van glasvezel. Het schip kan met een topsnelheid van 80 km/h drie keer zo snel varen als de wind. Met een hydraulisch systeem manipuleert de bemanning de vleugel en beide hydrofoils (zwaarden) om zo te voorkomen dat de boot kapseist. Alle ontwerpelementen van de America’s Cup-klasse zijn streng gereguleerd. Er is echter een zekere vrijheid in de vormen van de vleugel, de hydrofoils en het roer. Minimale aanpassingen bepalen het verschil tussen snel en supersnel. Alle feedback voor de ontwerpers komt van duizenden in het schip verwerkte glasvezelsensoren en van de ervaren zeilers die iedere vibratie en ieder geluid van de boot interpreteren.