Nieuws
0

Buitenspelen 2.0

Rijkert Knoppers

‘Trilkikkertje’ en ‘mollenmania’, het zijn geen namen die de meeste mensen associëren met buitenspelletjes. Toch is dat precies waar het hier om gaat.

De in Eindhoven gevestigde startup Picoo heeft met behulp van moderne elektronica een vijftal ouderwetse buitenspellen voor kinderen in een modern jasje gestoken. ‘Het idee voor dit soort spelletjes ontstond tijdens mijn post-masterproject User System Interaction bij het Stan Ackermans Instituut’, vertelt Iris Soute, een van de oprichters van Picoo. ‘Ik wilde elektronische spelletjes ontwikkelen om zo kinderen te stimuleren meer buiten te gaan spelen.’

Vervolgens bleef Soute zich met het onderwerp bezighouden tijdens haar promotieonderzoek bij de faculteit Industrial Design van de TU Eindhoven, waar ze zich onder meer verdiepte in het ontwerpen van speelgoed voor kinderen en de daarbij behorende technische aspecten. Tijdens dat proces kwam ze erachter dat kinderen het erg leuk vinden om met dit soort speelgoed te spelen. ‘Dat betekende dat er waarschijnlijk wel een markt voor deze elektronische spelletjes zou zijn. Maar het leek me geen goed idee dat kinderen daarvoor een mobiele telefoon zouden gebruiken, want dan kijken ze de hele tijd naar een scherm’, aldus Soute.

‘Vervolgens ben ik samen met Daniel Tetteroo, ook verbonden aan Industrial Design, dit bedrijf begonnen. We hebben als eerste een handzame spelcomputer ontwikkeld, die trilt, geluid maakt en licht geeft.’ Inmiddels hebben twee- à driehonderd kinderen diverse prototypes van de Picoo uitgeprobeerd; mede aan de hand van hun op- en aanmerkingen ontstond er een definitief model.

De techniek maakt hierbij een nieuw soort spelletje mogelijk, benadrukt Soute. ‘Bij triltikkertje gaat het bijvoorbeeld om het vinden van de tril. Een van de kinderen heeft de tril, die merkt dat aan het trillen van de Picoo. Maar die andere kinderen weten niet wie die tril heeft. Daar kan je wel achter komen door bij elkaar in de buurt te komen, want dan kan er op korte afstand een signaal overspringen. Zo kom je te weten, wie de tril heeft.’

‘Op dit moment leggen we ons toe op de productontwikkeling, zodat we de Picoo op grote schaal kunnen laten produceren’, vertelt Daniel Tetteroo. ‘Daarnaast zijn we bezig de markt in kaart te brengen, door klanten te zoeken en bijvoorbeeld samenwerkingsverbanden af te sluiten.’

Volgens Tetteroo is de financiering inmiddels voor een groot deel rond. ‘In eerste instantie richten we ons op bedrijven die kinderen professioneel bezighouden, zoals buitenspeeltuinen. Ook bedrijven die kinderfeestjes organiseren behoren tot onze doelgroep.’ Picoo wil zijn product volgend jaar op de markt brengen.

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten