Mark van der Heijden
Pieter Kooi werd niet de tiende generatie in het agrarische bedrijf van zijn ouders, wel de oprichter van Kooi, een onderneming gespecialiseerd in tijdelijke mobiele camerabeveiliging. Het bedrijf groeit snel, mede door de technische innovaties als broeidetectie. Zo snel dat hij een stapje opzij doet.
Het epicentrum van Kooi bevindt zich negen meter onder de grond. In de kelder van een oud bankgebouw in Drachten worden alle beveiligingscamera’s van Kooi in 22 landen gemonitord en aangestuurd. ‘Dat is toch ook vet’, zegt Pieter Kooi (37) opgewekt over die bijzondere locatie. ‘Bovendien, voor de certificering van alarmcentrales is een van de eisen dat de muren minimaal 25 cm gewapend beton moet zijn. Dat is hier anderhalve meter.’
Pieter richtte zijn bedrijf elf jaar geleden op. Zijn plan om de boerderij van zijn ouders – negende generatie toen – over te nemen, had hij al eerder laten varen. ‘Ik ben gewoon begonnen. Ik heb de eerste 50.000 euro van mijn ouders kunnen lenen, een bank wilde niet instappen. Bij een windmolenbouwer heb ik mijn eerste UFO (Unit For Observation) neergezet. Een computer, switchen, accu’s, alles om te communiceren zat er al in. De camera konden we remote aansturen en resetten. De centrale huurden we extern in.’
De eerste technische verbetering van Kooi was om die 20 verschillende componenten samen te brengen in een door Kooi en partners zelf ontwikkelde controller, die met de accu en camera de bewakingsmast vormt. ‘Hiermee zijn we de markt jaren vooruit. De controller in de besturingskast, zorgt voor communicatie met de meldkamer en support, en de klant kan ook inloggen. Door de UFO kunnen we met twee providers in heel Europa communiceren. Groot voordeel is ook dat het stroomgebruik enorm afneemt. Daardoor kunnen we betere camera’s inzetten.’
‘Vanuit deze basis hebben we met een thermische camera en AI een systeem doorontwikkeld waarmee we broei kunnen signaleren, de RED (Rising Early Detection)’, zegt Pieter. ‘De thermische camera is als een thermometer, wij herkennen in de data een trend van temperatuurstijging. Die broeivorming is vaak de oorzaak van brand.’
Door die innovatie kan Kooi zijn service uitbreiden van eerst louter voor beveiliging van zon- en windparken, infra en bouwplaatsen naar nu ook afvalverwerkers. ‘De komende jaren willen we temperatuuranalyse inzetten bij gaslekken. Dit zorgt ook voor temperatuurverschil. Of bij zonnepanelen waar vogelpoep ervoor zorgt dat een paneel zijn warmte niet kwijt kan en er kortsluiting kan ontstaan.’
Het bedrijf gaat Research & Development een stevigere plek geven binnen het bedrijf. ‘Het percentage dat we vrijmaken voor R&D hopen we op te verhogen naar 5% van de omzet. We waren 10 jaar geleden de eerste op de tijdelijke mobiele beveiligingsmarkt. Nu zijn we dat met onze RED. Over drie jaar willen we dat ook zijn op een ander gebied.’
De productontwikkeling is waar Pieter zich op zal blijven richten, want 11 jaar na de oprichting draagt hij de leiding over aan Peter Schollmann, voorheen directeur van beveiligingsbedrijf Securitas Nederland. ‘Ik ben als ondernemer begonnen. De positie van CEO in een bedrijf met 25 miljoen euro omzet en 160 medewerkers is cruciaal. Heb ik de ervaring om het bedrijf verder te brengen en internationaal te groeien? Ik ben over mijn schaduw heen gestapt en heb een CEO aangesteld die dat vak beter beheerst.’ Hij voegt daaraan toe: ‘Je moet zaken vanuit passie en plezier doen. Alleen dan kun je het goed doen.’