Erwin Boutsma
- Autonoom en elektrisch
- ‘Connected’ in opmars
De Consumer Electronics Show: een jaarlijks feestje voor nerds, early adopters en trendwatchers. En een gelegenheid voor bedrijven uit de hightech-industrie – zowel de bekende tech-giganten en kleine startups – om zich te profileren en hun nieuwste vondsten te tonen. Maar bovenal is de CES in Las Vegas een kijkje in de nabije toekomst: hoe gaat slimme elektronica ons leven in de nabije toekomst verder verbeteren?
Echt volstrekt nieuwe ontwikkelingen ontbraken in de editie van dit jaar (3 t/m 8 januari), maar interessante verbeteringen van beproefde concepten waren er genoeg. Virtual en augmented reality, autonoom rijden, beeldschermtechnologie, drones en verdere implementatie van kunstmatige intelligentie: het kwam allemaal voorbij. Een rondgang langs enkele opvallende ontwikkelingen.
LG is momenteel de enige fabrikant die groot formaat oleds met voldoende hoge yields (een maat voor het percentage panelen dat de kwaliteitscontrole doorkomt) kan maken en zet grote stappen. Hun 2,6 mm dunne W7, waarbij de ‘W’ staat voor ‘wallpaper’, is verreweg de dunste televisie ooit en komt dit jaar op de markt in formaten van 65 en 77 inch. Die kleinste gaat naar schatting € 7.000 kosten, weegt 7 kg en is met magneten aan de muur te klikken.
Ook Sony had een spectaculair televisie-nieuwtje, zij het op het gebied van geluid. De XBR-A1E, met oled-paneel van LG, produceert de hogere geluidsfrequenties namelijk via trillingen in het scherm zelf. Volgens een journalist van TechHive, die een demo mocht bijwonen, is het resultaat spectaculair: de beeldtrilling – en dus het geluid – volgt daadwerkelijk de geluidsbron in beeld. De trillingen zijn voelbaar in het scherm, maar niet zichtbaar in het beeld. Lagere tonen komen uit een 6 cm subwoofer in de standaard van de tv.
Meestal kiezen autofabrikanten voor de grote autosalons om hun conceptauto’s te tonen, maar door de groeiende ict-component in auto’s zie je steeds vaker auto’s op technologiebeurzen als de CES; ze vormen inmiddels zelfs een van de grootste publiekstrekkers. Toyota onthulde dit jaar de autonoom rijdende Concept-i, ‘de eerste auto die ontworpen is van binnenuit’: eerst de kunstmatige intelligentie genaamd Yui, dan het interieur, en tenslotte de carrosserie. Yui herkent emoties bij de inzittenden en past het interieur en rijgedrag daarop aan.
Ook BMW gunde ons een blik in de toekomst met zijn HoloActive Touch, wat betekent dat je hand- of hoofdbewegingen moet maken in de buurt van het holografische dashboard om iets van de BMW i Inside Future gedaan te krijgen. Of HoloActive Touch het productiestadium gaat halen is twijfelachtig, maar mooi is het wel.
Ronduit spectaculair is de Future FF 91 van de nieuwe fabrikant Faraday. De auto haalt 783 kW uit een volledig elektrische aandrijflijn en sprint daarmee in 2,4 seconden naar 100 km/h. Faraday zegt dat de auto desondanks een bereik heeft van ruim 600 km. De vergelijking met Tesla dringt zich op; deze fabrikant betrad immers ook met vernieuwende ideeën uit het niets de vrij conservatieve automarkt. En hoewel de FF 91 veel belooft wat nog niet onafhankelijk is bevestigd, zegt Faraday dat het in 2018 de eerste exemplaren gaat uitleveren. Inclusief gezichtsherkenning om de auto te openen, een primeur in de autowereld.
Traditiegetrouw was er ook ruimte voor ogenschijnlijk nutteloze gadgets, zoals de onderbroek die 99 % van de wifi-straling tegenhoudt (‘protecting your manhood in style’) en een hoofdtelefoon van $ 120.000 (een luttele $ 4.000 voor het apparaat zelf, de rest voor het goud en de diamanten om het te verfraaien). Verder zagen we verschillende doodnormale apparaten die plotseling ‘connected’ zijn, zonder duidelijke meerwaarde: een douche die je met een app aan- en uit kunt zetten, een bluetooth-haarborstel (een ‘hair coach’) en een robot die in vijf minuten een shirtje kan opvouwen. Omdat het kan.