Gerald Schut
Een danser in een met sensoren behangen pak, die met zijn bewegingen een zwerm drones aanstuurt; kan dat? Airman van David Middendorp laat het zien.
Op 22 oktober zitten bijna 1.500 toeschouwers in het Haagse Zuiderstrandtheater klaar voor de première van Flirt with Reality. In zijn nieuwe show koppelt choreograaf Middendorp opnieuw technologie aan dans. Deze keer wil de zoon van een technische vader en een artistieke moeder, zo vertelt hij voor de voorstelling, de vraag beantwoorden: wat zou er gebeuren als bewustzijn niet meer alleen huist in het hoofd van een danser, maar ook in de fysieke technologie van een zwerm drones?
Voor het duet tussen mens en een dozijn drones kan beginnen, vraagt een stem het publiek om telefoons uit te zetten of op vliegtuigstand. ‘En vandaag is dat echt belangrijk, want uw telefoon kan interfereren met de besturing van de drones.’ De zaallichten doven en het karakteristieke gezoem van twaalf drones met blauwe lichtjes zwelt aan. Een danser bestudeert de vliegtuigjes als een aardvarken dat zoekt naar truffels. Minutenlang begeleiden de drones de danser, tot na een minuut of zes de sensoren in het pak de controle van de meute drones overneemt. Het publiek is ademloos. Is die ene botsing de bedoeling? Als de zwerm is neergedaald volgt een daverend applaus.
Er is een dik half jaar fulltime met verschillende partijen aan gewerkt, vertelt Henricus Basien, projectmanager van Airman. Sioux LIME was verantwoordelijk voor de besturing van de drones, Avionics deed de communicatie met de drones, Luchtzinnig deed de hardware-aanpassing aan drones die voor zo’n € 100 kant en klaar gekocht zijn en Dutch Tilt Studio deed de digitale visualisering. De grootste zorg van Basien was communicatiestoring door andere apparaten op de frequentie van 2,4 GHz, waarover de vliegtuigjes worden aangestuurd. Het is daar druk door wifi-netwerken en zelfs magnetrons.
Was die ene botsing nu onderdeel van de show? Nee, legt Basien uit. Een drone wijkt altijd een beetje af van zijn geprogrammeerde pad. Tegelijk wil je dat de drones dicht langs elkaar scheren, want dat is spannend. Je bent dus gedwongen om het lot te tarten. ‘Oorspronkelijk waren ook de benen van de danser behangen met sensoren om drones aan te sturen. Daar zijn we mee gestopt, want het blijkt onmogelijk om te dansen zonder je benen te kruisen en daardoor krijg je botsingen.’
Flirt with Reality is tot en met 2 februari in theaters door het hele land te zien. De voorstelling bevat behalve Airman andere stukken waarin dansers met knappe en oogstrelende visualisaties spelen.