Tijdens de IAA-beurs in Hannover heeft zepp.solutions hun nieuwste innovatie voor emissievrij vrachtvervoer gepresenteerd: de zepp.europa H2 Fuel Cell Truck. Deze indrukwekkende 40-tons waterstof-elektrische vrachtwagen is gebouwd op het chassis van de Mercedes-Benz Actros en belooft de transportsector te revolutioneren met zijn krachtige prestaties en milieuvriendelijke technologie.
De zepp.europa is uitgerust met een brandstofcelsysteem dat een rijbereik van meer dan 700 kilometer mogelijk maakt, dankzij een waterstofopslagcapaciteit van 58,8 kilogram op 350 bar. Dit maakt de truck geschikt voor langeafstandsvervoer zonder schadelijke uitstoot van CO2. Het ontwerp is bovendien praktisch, aangezien de vrachtwagen in staat is om standaard 45ft containers te trekken zonder dat er aanpassingen nodig zijn aan de voertuigconfiguratie.
Naast de indrukwekkende specificaties biedt de truck ook het comfort van een slaapcabine, wat essentieel is voor lange ritten in de vrachtsector. Dit alles zorgt ervoor dat de zepp.europa een volwaardige vervanger is voor traditionele dieselvrachtwagens, zonder dat er concessies worden gedaan op het gebied van prestaties of comfort.
Krachtige prestaties zonder uitstoot
De zepp.europa maakt gebruik van het X150 waterstof-brandstofcelsysteem, een robuuste en krachtige oplossing voor zwaar transport. Zepp.solutions heeft eerder al een kleinere 50kW variant van dit systeem toegepast in onder andere de Rotterdamse watertaxi en een generatorset voor vliegtuigen op Schiphol. Deze bewezen technologie is nu opgeschaald om te voldoen aan de eisen van de transportsector.
Dankzij dit systeem kunnen de zepp.europa trucks dezelfde operationele prestaties leveren als hun dieseltegenhangers, zonder de uitstoot van broeikasgassen. Dit betekent dat bedrijven hun CO2-voetafdruk drastisch kunnen verkleinen, zonder dat dit ten koste gaat van hun transportcapaciteit of flexibiliteit.
De technologie van zepp.solutions heeft al de aandacht getrokken van enkele belangrijke spelers in de transportsector. Vos Transport Group en de Inland Terminals Group hebben beide al geïnvesteerd in de nieuwe vrachtwagens. Het toont aan dat bedrijven in de transportsector klaar zijn voor de overstap naar emissievrije oplossingen zonder dat dit ten koste gaat van operationele efficiëntie.