Gerald Schut
Vrachtwagenfabrikant DAF Trucks en bussenbouwer VDL hebben samen een elektrische vrachtwagen gemaakt. De truck met een actieradius van 100 km is woensdag in Eindhoven aan het publiek is gepresenteerd. Het vehikel wordt dit jaar met zo’n tien klanten getest.
De elektrische trekker-trailercombinatie weegt in totaal 40 ton en zal is door zijn beperkte reikwijdte vooral geschikt voor binnenstedelijke transport. De elektromotor heeft een vermogen van 210 kW (zo’n 300 pk) en een koppel van 2.000 Nm. De accu met een capaciteit van 170 kWh weegt 3 ton. Volledig laden zou anderhalf uur duren en snelladen slechts een halfuur.
DAF weet nog niet hoe lang de testfase zal duren en kan daarom niet aangeven wanneer er met serieproductie begonnen wordt. Volgens DAF zijn concurrenten als Scania, MAN, Volvo en Mercedes ongeveer even ver in hun ontwikkeling. Tesla hoopt volgend jaar een elektrische vrachtwagen op de markt te brengen. Een elektrische truck is nog vier à vijf keer duurder dan een dieselvrachtwagen, maar gehoopt wordt dat dit verschil snel kleiner zal worden.
VDL maakt de elektrische componenten, DAF zorgt voor het chassis en de cabine. Minister Cora van Nieuwenhuizen (I & W) meldde bij de presentatie dat de Nederlandse overheid €400.000 heeft bijgedragen uit een stimuleringsfonds voor de Topsector Logistiek. Voor bedrijven die willen testen, is ook subsidie beschikbaar.