Nieuws
0

Er zweeft iets boven Groningen

333413d1a5e09c8c7599997d597f0c7f15929aed

Arjen Dijkgraaf

‛Heel erg blij’ is de Groningse gedeputeerde Mirjam Wulfse. In haar provincie start eind 2020 de bouw van het European Hyperloop Center (EHC). Zeeland was ook in de race maar Groningen scoorde op alle punten beter, liet ceo Tim Houter van initiatiefnemer Hardt Hyperloop op vrijdag 20 december weten.

Een van die punten is het lokale ‛ecosysteem’, bestaande uit onder meer de Rijksuniversiteit Groningen, de Hanzehogeschool en hun Mobility Innovation Center. Het Zeeuwse aanbod om er de Universiteit Gent bij te betrekken, woog daar niet tegenop. Het Groningse aardbevingsrisico ziet Hardt Hyperloop liever als een uitdaging. ‛Ik denk dat het heel goed is om er rekening mee te moeten houden want uiteindelijk zal je dat altijd moeten doen’, stelt woordvoerder Juliette de la Rie.

Locatie wordt Meerstad-Noord, naast de gelijknamige nieuwbouwwijk ten oosten van de stad Groningen. Er komt een testcentrum, tevens toegankelijk voor externe hyperloopontwikkelaars, en drie kilometer vacuümbuis om schaalmodellen te testen bij snelheden tot 700 km/h. Mensen passen er nog niet in en tegenover de regionale omroep RTV Noord verklaarde Wulfse dat ze zich praktijktests kan voorstellen met ‛pakjes, suikerbieten en desnoods garnalen.’

De provincie hoopt op 400 nieuwe arbeidsplaatsen, vooral vanwege de innovatieve bedrijvigheid die een dergelijk project aantrekt. Dit wordt onderbouwd door onderzoek van bureau Berenschot, vertelde Houter aan RTV Noord.

De kosten worden geschat op € 25 miljoen en volgens De la Rie is dat ‛zo goed als’ binnen. De provincie draagt € 3 miljoen bij maar het meeste moet komen van investeerders en industriële partners; de laatst bekende stand is van eind oktober en toen stond de teller op € 10 miljoen.

Pikant is wel dat er ook plannen zijn voor een hyperloopcentrum in Lathen, vlak over de grens bij Ter Apel, waar ooit de Transrapid-zweeftrein werd getest. De deelstaat Nedersaksen steekt € 290.000 in een haalbaarheidsstudie. Hardt ziet het niet als concurrentie. ‛We hebben contact met iedereen in Europa die werkt aan hyperloops, dus ook met de groepen achter dit project’, stelt De la Rie. ‛Het klinkt dubbel op, maar dat is niet zo. Voor vliegtuigen heb je ook windtunnels in meerdere formaten nodig.’

Onderwerp: Vervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten