Gerald Schut
Vliegtuigbouwer Lockheed Martin gaat voor NASA een nieuw supersonisch vliegtuig bouwen. De X-plane moet eind 2021 klaar zijn en kost circa € 202 miljoen.
NASA wil met X-plane aantonen dat het mogelijk is om harder te vliegen dan de geluidssnelheid, zonder hinderlijk lawaai te produceren. Hiertoe krijgt het vliegtuig een vorm die de supersonische schokgolven die ontstaan als een object harder beweegt dan de geluidssnelheid gelijkmatiger uit te smeren. De zogenoemde sonic boom zou hierdoor op het aardoppervlak zo zacht moeten klinken als een dichtvallend autoportier.
X-plane zal met Mach 1,6 tot 1,8 vliegen; op bijna 17 km hoogte zou het toestel een kruissnelheid van 1.600 km/h moeten halen.
Uiteindelijk hoopt NASA dat een Amerikaanse wet, die verbiedt om boven land harder te vliegen dan de geluidssnelheid, zal worden veranderd in een geluidsnorm. Zo kan er weer supersonische passagiersluchtvaart boven de VS ontstaan op basis van de kennis die NASA en Lockheed Martin opdoen door de bouw van de X-plane.