Nieuws

Grootste elektrische schip ter wereld gelanceerd in Australië: “275 ton aan batterijen”

grootste elektrische schip ter wereld
De Hull 096, het grootste elektrische schip ter wereld. © Incat

In het Australische Tasmanië is het grootste volledig elektrisch aangedreven schip ter wereld officieel te water gelaten. De Hull 096, gebouwd door scheepsbouwer Incat, is een indrukwekkende 130 meter lang en volledig aangedreven door een batterijpakket van meer dan 40 megawattuur.

Het schip kreeg de naam China Zorrilla, en is gebouwd in opdracht van de Zuid-Amerikaanse veerbootmaatschappij Buquebus. Het schip zal passagiers en voertuigen vervoeren tussen Buenos Aires en Uruguay over de Río de la Plata.

Elektrisch vlaggenschip

De Hull 096 is veel meer dan een recordbrekende veerboot; het is een symbool van een industriële omslag. Met plaats voor 2.100 passagiers en 225 voertuigen bewijst het schip dat grootschalige elektrische aandrijving op zee haalbaar is.

De elektrische voortstuwing wordt geleverd via acht waterjets, allemaal gevoed door een ongeëvenaard ESS (Energy Storage System) dat meer dan 275 ton aan batterijen bevat – vier keer zo groot als elk bestaand systeem in de maritieme sector.

Het schip zou de oversteek in slechts 90 minuten kunnen voltooien. De laadinfrastructuur op beide oevers van de Río de la Plata is essentieel en wordt momenteel parallel aan het schip ontwikkeld.

“Historische dag voor de toekomst van de scheepvaart”

Volgens Incat is de Hull 096 hun meest ambitieuze project ooit. Voorzitter Robert Clifford, die al bijna 70 jaar in de scheepsbouw actief is, noemt dit project het hoogtepunt van zijn carrière. “Deze dag is historisch – niet alleen voor Incat, maar voor de toekomst van de scheepvaart.”

De Tasmanische overheid spreekt van een doorbraak voor de Australische maakindustrie. Premier Jeremy Rockliff roemde het project als bewijs dat Tasmanië zich profileert als pionier in schone technologie. CEO Stephen Casey voegde toe: “We bouwen niet alleen een schip, we bouwen aan de toekomst van transport.”

Links naar rechts: Gerardo Amarilla, Jay Inslee, Luciano Lopez en Robert Clifford. © Incat

Elektrische scheepvaart: niche of norm?

Volgens experts zoals Dr. Liam Davies van RMIT University, biedt de geplande dagelijkse route tussen Argentinië en Uruguay een waardevolle testcase om elektrische schepen in realistische omstandigheden te evalueren. Vooral aspecten als laadinfrastructuur, batterijduur en operationele betrouwbaarheid zullen cruciaal blijken.

In Europa groeit ondertussen ook de interesse voor elektrificatie in de binnenvaart, al blijft de transitie naar batterij-elektrisch vervoer op open zee uitdagend vanwege de hoge energie-eisen en beperkte ruimte. Toch wijst de Hull 096 erop dat, met de juiste schaal en ontwerpkeuzes, ook grootschalige elektrische maritieme oplossingen realiteit worden.

Keerpunt in de scheepsbouw

De Hull 096 vormt een keerpunt in de scheepsbouw. Waar elektrische voertuigen op de weg al gemeengoed zijn, bewijst dit project dat ook de maritieme sector voorop kan lopen in duurzaamheid. De komende maanden zal het schip worden afgebouwd, inclusief de finale integratie van het batterijsysteem, waarna zeetesten op de River Derwent in Tasmanië gepland staan.

Als deze tests succesvol verlopen, vaart binnenkort niet alleen het grootste, maar ook het meest veelbelovende elektrische schip ter wereld de Zuid-Amerikaanse wateren op – en mogelijk de toekomst in van emissievrije scheepvaart.

Een render van de Hull 096. © Incat
Onderwerp:
MaritiemVervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten