Indra Waardenburg
Innoveren alstublieft, en een beetje snel graag. Dit is de boodschap die door het Klokgebouw in Eindhoven – de thuishaven van Philips begin 20e eeuw – schalt tijdens de Philips Innovation Experience, die op 13 november plaatsvond.
Uit de toespraak van directeur Frans van Houten blijkt dat Philips met innovatieve oplossingen wil bijdragen aan een gezondere en een meer duurzame wereld. ‘We willen onze talenten en capaciteiten inzetten voor zaken die van belang zijn voor de samenleving, die de levens van mensen over de hele wereld kunnen verbeteren. Dat moet snel’, aldus Van Houten.
De Philips-directeur onderscheidt drie uitdagingen, door het bedrijf ‘Grand Challenges’ gedoopt. De eerste uitdaging heeft betrekking op de toename van de wereldbevolking. Van Houten geeft eerst wat cijfers: ‘Tussen nu en 2050 zal de wereldbevolking toenemen van zeven naar negen miljard mensen. Ruim tweederde van deze mensen zal in steden wonen.’ De uitdaging is om de steden slimmer, veiliger en duurzamer te maken, aldus Van Houten.
De tweede uitdaging heeft betrekking op een veelbesproken ontwikkeling: de toenemende vergrijzing. Van Houten ziet de vraag naar hoogwaardige, toegankelijke gezondheidszorg groeien en vraagt zich af of er genoeg geld en menskracht beschikbaar is.
De derde uitdaging is gerelateerd aan de bevolkingstoename. Een groeiende wereldbevolking leidt namelijk ook tot een groeiende vraag naar basale behoeften als energie, voedsel en water.
Tijdens de daadwerkelijke Innovation Experience demonstreert het bedrijf, gedurende vier parallelle sessies, enkele producten waarmee het de uitdagingen te lijf wil gaan. Deze productdemonstraties zijn onderverdeeld in vier thema’s: Sustainable Living, Innovating Healthcare, Livable Cities en Personal Space.
Bij het thema Innovating Healthcare staat borstkanker centraal. Philips Healthcare, een van de drie divisies, richt zich met zijn producten op het hele proces. Zo combineert het bedrijf licht en geluid in een biopsienaald en probeert het – met zachte verlichting en afleiding in de vorm van kalmerende geluiden en videobeelden – de omgeving voor een patiënt zo aangenaam mogelijk te maken.
Het meest spraakmakende product tijdens deze parallelle sessie is het MR-HIFU systeem (MR-guided High Intensity Focused Ultrasound). Deze MRI-scanner, die Philips samen met Universitair Medisch Centrum Utrecht ontwikkelde, bundelt geluidsgolven waardoor tumoren door middel van verhitting op een niet-invasieve manier vernietigd kunnen worden. ‘Begin oktober zijn we gestart met een studie van ongeveer een half jaar tot een jaar, waarbij we maximaal tien patiënten behandelen. Daarna volgt een grotere studie. De verwachting is dat dit product over ongeveer tien jaar op de markt wordt gebracht’, aldus een medewerker van Philips Healthcare.
Een ander product dat veel sneller op de markt kwam, namelijk al na negen maanden, is de Philips Hue. Deze led-verlichting voor thuis kan op afstand bediend worden via de hue app op smartphone of tablet. ‘Vanaf je vakantieadres kan je de lampen aan- en uitzetten om eventuele inbraak te voorkomen’, vertelt een medewerker van Philips Lighting.
Dat Philips de Innovation Experience aangrijpt om wat reclame te maken voor de eigen producten en innovaties, blijkt vooral tijdens de presentaties van consumentenproducten. De parallelsessie met het thema Personal Space miste alleen nog het invulformulier die op elke tupperware party aanwezig is. De maaltijdbereiding met de HomeCooker, een keukenapparaat die ervoor moet zorgen dat mensen gezonder eten, is zijn eigen reclame, zo blijkt uit de enthousiaste reacties van het publiek. ‘Doe mij ook maar zo’n ding.’
Een ander product dat veel mensen aantrekt is de LivingShapes interactieve spiegel, die gebruik maakt van organische ledverlichting (oleds). Met behulp van infraroodsensoren gaan bepaalde oleds uit om het beeld van een persoon of object te reflecteren. Helaas raakt de spiegel in de war als er teveel mensen voor staan. ‘Maar wie staat er dan ook met meerdere mensen tegelijk voor de spiegel’, verdedigde een medewerker van Philips Lighting het product.