Nieuws
0

Kalkmengsel creëert steviger bodem onder rails

Indra Waardenburg

Om een stabiele ondergrond voor snelwegen en parkeerplaatsen te maken, wordt er vaak een kalkmengsel aan de kleigrond toegevoegd.

Een onlangs voltooide proef toont nu aan dat hetzelfde principe toepasbaar is voor de aanleg van treinrails. ProRail en VolkerRail voerden het drie maanden durende pilotproject nabij Nijmegen uit.

‘Momenteel wordt vaak een dikke funderingslaag van zand en cement (PSS) aangebracht om treinen over kleigrond te laten rijden, maar daarvoor zijn tonnen zand nodig. Al dat zand moet door vrachtwagens worden aangeleverd, wat nou niet bepaald duurzaam is. Om deze reden waren we op zoek naar een alternatief’, vertelt Marinus van Oort, projectleider bij VolkerRail.

Op locatie zijn twee proeven uitgevoerd, waarbij het kalkmengsel van Terrastab op de kleigrond werd aangebracht om vervolgens te worden vermengd met behulp van een ploeg. ‘Het eerste proefvak van 360 m2 was inclusief PSS en het tweede proefvak van 400 m2 was zonder deze funderingslaag. In totaal hadden we grofweg 180 m3 van het kalkmengsel nodig om de ondergrond te stabiliseren’, aldus Van Oort. Uit de proeven blijkt dat na het vermengen van kalk met klei de funderingslaag overbodig is geworden: de klei en het kalkmengsel vormen een korrel­achtige structuur, waardoor de grond verstevigt en goed te belasten is.

Het toevoegen van een kalkmengsel aan een kleigrond wordt vaak al gedaan bij de aanleg van snelwegen en parkeerplaatsen, maar dit is de eerste keer dat hetzelfde principe werd toegepast op deze schaal en in de spoor­wereld. Van Oort: ‘Kalk is een natuurlijk product en werken met dit product betekent een goede en duurzame oplossing. ProRail is enthousiast en gezien de resultaten verwacht ik dat deze techniek in de toekomst gebruikt zal gaan worden bij het ontwikkelen van nieuwe spoor­banen op een kleilaag. Ook bij vernieuw­ingen en onderhoud van de spoorbaan op kleigrond zie ik mogelijkheden.’

Onderwerp:
BouwCiviele TechniekVervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten