Thomas van de Sandt
- Los containervervoer
- Onderzoek positief
Het containervervoer over het spoor zou veel efficiënter kunnen als het op eenzelfde manier zou worden ingericht als bagagesystemen op het vliegveld, met losse robotwagons die tussen de reguliere treinen door hun containers op de plaats van bestemming afleveren. Dat stelt adviesbureau BersCo Consultancy, dat in augustus een tweejarig onderzoeksproject met RVO-subsidie naar deze rail automated guided vehicles (rAGV’s) heeft afgerond.
‘De techniek is er al klaar voor’, zegt Marco van der Toorn, technisch adviseur bij BersCo. ‘Voor een toepassing van AGV’s op het spoor is alleen nog een systeemintegratie van de software van de AGV’s met die van de vervoerders en van het veiligheidssysteem ERTMS nodig. Dat is een lastige klus, maar wel één waarin is voorzien.’
Het samenwerkingsverband ontwikkelde zelf al een zogeheten supervisory route control system dat ervoor zorgt dat de rAGV’s op een veilige manier hun slots op het spoor kiezen. In oktober 2014 is dit op de Spoorparade in Amersfoort gepresenteerd met een modelspoorbaan waarop dertien model-AGV’s tussen het treinverkeer bewogen. Al eerder ontwikkelde de technische universiteit van Aachen een prototype van een robotwagon, die met behulp van onder andere gps en radar zijn plaats kan bepalen en obstakels op het spoor kan detecteren.
De hardware en regelsystemen zijn dus grotendeels gereed. Bovendien biedt zich momenteel een unieke mogelijkheid aan voor een eerste toepassing in de praktijk, denkt directeur Paul Van Bers van BersCo. ‘Een systeem voor interterminal-transport op de Maasvlakte 2 zou al over anderhalf jaar realiseerbaar zijn. Daarna kan het systeem worden opgeschaald voor het gehele havenspoor, inlusief Betuwe Lijn, waarmee het vrachtverkeer op de A15 drastisch kan afnemen.’
Het voordeel op de Maasvlakte 2 is dat het spoor daar klaar ligt, maar nog nauwelijks wordt gebruikt. Daarbij heeft de Rotterdamse haven een grote logistieke uitdaging met de sterke groei van het aantal containers dat tussen de verschillende terminals moet worden uitgewisseld. Tot Van Bers’ grote spijt lijkt het havenbedrijf Rotterdam voor dit interterminal-transport echter niet te kiezen voor rAGV’s maar voor vervoer per vrachtwagen over een nieuw aan te leggen betonbaan.
‘Het vereist een paradigma shift, maar dit is hét moment om met rAVG’s aan de slag te gaan. Ik ben er 100 % van overtuigd dat deze techniek er gaat komen. De vraag is of de BV Nederland hierin voorop durft te lopen, of die eer overlaat aan havens als Antwerpen of Hamburg.’